FIT.nl

Documentaire "The Game Changers"

Iemand hier al de docu “The Game Changers” gezien op Netflix.

Ik ben er aan begonnen en vind het rete interessant.
Wel vraag ik mij af wat er allemaal van waar is.
Zoals dit bloed onderzoek.

Er word meerdere malen in deze docu beweerd dat dierlijk voedsel zoals, vlees en kip de aderen zou vernauwen en dat dit de prestatie van de spier enorm te kort zou doen.
Een plantaardige levensstijl zou het omgekeerde effect hebben.

Wat ik mooi vind om te zien hoe vele sporters alleen aan proteine denken terwijl je lichaam de energie haalt uit koolhydraten.

Afijn, wie heeft hem gezien en wat is jou allemaal opgevallen?

1 like

Koolhydraten zijn vaak het eerste aanspreek punt om energie te leveren, dus ook een zeer belangrijke macro.

Maar als ik het goed heb kun je ook energie uit je andere 2 macro’s halen.
Alleen haal je energie uit je eiwitten dan zal dat meer ten koste gaan van de hoeveelheid eiwit die nodig is om spier te herstellen/op te bouwen.
Dus dat zal ik niet aanraden!
Wil je vet als energie bron gebruiken zou je of juist wel of juist niet over een bepaalde omslagpunt/ hartslag heen moeten maar dat weet ik niet presies hoe dat in elkaar zit.
Volgens mij heeft dat te maken met melkzuur e.d. maar ik kan er ook volkomen naast zitten nu dus als mensen hier nog iets meer over weten houd ik mij aanbevolen om daar meer van te leren. BTW dit is natuurlijk niet mijn geopende topic!!

maar dat is naar mijn weten, en ik weet natuurlijk niet alles!

Ps ik heb de docu zelf nog niet gezien.

Bro-science (helaas), het ligt veel genuanceerder. Maar genuanceerde documentaires verkopen niet. Behalve als ze gesubsidieerd worden door de overheid (denk aan Tegenlicht; aanrader trouwens).

Alles wat je ziet op Netflix qua voeding kun je eigenlijk wel negeren. Zonde van je tijd, als je het mij vraagt.

1 like

Dit vind ik wel een interessant punt! Eiwitten worden wel een beetje overschat inderdaad.

@erikhuizenga heeft een interessante meta-analyse over dit onderwerp waar hij laatst over vertelde. Waarin de context veel meer duidelijk wordt.

@j.vandermark welke meta analyse bedoel je dan presies? Zou je even een linkje kunnen plaatsen?

en dit na een magnum?

Er zit ook gewoon meer vet in gebraden kip dan zwarte bonen. Post prandiale lipemie?

1 like

Je bedoelt volgens mij waar we het gisteren over hadden :slight_smile: Dat er veel populaire documentaires op netflix staan over voeding waar vaak de nuance ontbreekt?

Deze aflevering vond ik wel aardig goed.

2 likes