FIT.nl

Discussie over artikel: Waar moet ik als vegetariër en veganist opletten als ik spiermassa wil opbouwen?

Coach @erikhuizenga heeft een nieuw artikel geschreven over het onderwerp: waar moet je op letten als je een vega(n)voedingspatroon en spiermassa wilt opbouwen. Zie: https://www.fit.nl/voeding/voedingstips/vegetarier-spieropbouw

Heb jij een vraag of opmerking over dit onderwerp? Stel hem dan hieronder:

Leuk artikel! Ik ben wel benieuwd welke producten jij eet zodat je redelijk eiwitrijk eet @erikhuizenga ?

Ik neem wel dierlijke eiwitten in de vorm van zuivel en ei. Daarnaast maak ik een smoothie met soja eiwit, melk havermout en fruit (banaan en aardbei). En aangezien ik ongeveer 4000 kcal eet om aan te komen kom ik ook via de hoeveelheid brood, rijst en havermout aan behoorlijk wat eiwit.

Ik heb het een en ander gelezen over ‘complete proteïnen’ en ‘nutrient timing’. Kortom, dat bijvoorbeeld graanproducten in combo met peulvruchten een volledig aminozuurprofiel bevatten. Dat Quinoa een van de weinige uitzonderingen is op de regel aangezien dit van nature het volledige aminozuur profiel bevat.

De nutrient timing gaat dan over het op het juiste moment combineren van bijv. granen en peulvruchten. De theorie erachter zou zijn dat je het dus tegelijk moet eten. Anderen zijn het hier weer niet mee eens en zeggen dat het niet uitmaakt wanneer, zolang je elke dag maar een gevarieerde intake van deze combo’s hebt (bijv. muesli voor ontbijt, brood voor lunch en alleen peulvruchten als avondeten is voldoende).

Hebben jullie enig idee wat hier precies van waar/niet waar is?:slight_smile:

Hi Erik,

Sorry voor de late reactie. Dat was inderdaad eerst het advies.

In het artikel: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5598028/#CR134 komt naar voren dat dit niet meer nodig is:

Further, the once-popular recommendation of combining protein sources to achieve a complete essential amino acid profile in each feeding is no longer considered necessary [14].

Geen probleem, liever laat dan nooit :slight_smile: .

Bedankt voor het artikel, dat bedoelde ik! Kon het alleen zelf niet duidelijk vinden.