FIT.nl

Discussie: balans tussen werk en leefstijl

Ik ben even benieuwd naar jullie gedachte over dit onderwerp.

In hoeverre staat je werk of sociale leven in de weg van je leefstijl/doelen.

Ik merk zelf dat ik veel meer vrijheid ervaar sinds ik zelf mijn tijd kan indelen. Maar alsnog vind ik mijn werk net zo leuk en belangrijk als mijn leefstijl. Het gaat ook een beetje in periodes waarbij ik meer focus leg op mijn sport. Soms ook weer meer op mijn werk, sociaal of feestjes. Dat houdt het ook interessant en daardoor haal ik voldoening uit alles.

En hoe merk je dat je uit balans begint te raken? Zijn daar signalen voor?

Ik merk dat ik dan slechter ga slapen, achteruitga met sport en mij vaker opgejaagd voel.

Wat is in balans of uit balans? Leef je leven zoals je zelf denkt dat het beste is. Dan heb je nergens balans in te zoeken.
Ik werk in wisseldiensten, dus ook vaak in het weekend. 2x ochtend, 2x middag en 2x nacht. Daarna 4 dagen vrij. Van die 4 dagen probeer ik er 2 a 3 dagen bij te klussen in de bouw. Ook probeer ik 5 a 6 keer per week te crossfitten en als het kan ook een partijtje voetbal spelen met vrienden.
Ik heb een gezin met 3 kinderen. 14, 12 en 8 jaar. En een werkende vrouw (2 dagen). Vanaf aankomende februari 5 dagen (politie academie). Ze sporten allemaal minimaal 2x in de week. Ook daar wil ik af en toe aanwezig zijn. Tevens heb ik een bestuursfunctie bij de plaatselijke voetbalclub. Verder nog veel familie en vrienden die we niet kunnen/mogen vergeten.
Je zou denken (ik zelf ook nu ik het zo lees) dat ik geen tijd over heb. Maar voor mijn gevoel heb ik tijd over.

Zou dit dan in balans zijn? Doe gewoon de dingen die je gelukkig maken. Dan heb je niet na te denken over in balans zijn. Of denk ik nu te makkelijk?

Mooi en intensief leven!

Het klinkt ook alsof je plezier aan alles beleeft. Misschien lijkt het dan allemaal niet zo veel? :smiley:

Over het algemeen is het plannen van leefstijl en sport een goede manier om te voorkomen dat andere zaken de doelen stoppen.
Ik merk wel dat van september t/m december bijna ieder weekend een verjaardag, weekendjes weg of andere sociale bezigheden gepland zijn. Dan moet ik er wel op letten dat ik mijn doelen voor ogen hou en niet verslap.

Wekelijks voeding en sport blijven inplannen voor mij dus. Plannen jullie sport ook wekelijks in? Of vaste avonden?