FIT.nl

Dezelfde spiergroep trainen


#1

Sinds kort train ik op onregelmatige basis. Mijn instelling is nu om eigenlijk elke dag dat ik kan gewoon te gaan. Vooral kracht, maar ook elke sessie cardio en soms een complete cardio sessie. Nu vroeg ik mij af hoe zit het als ik bijvoorbeeld op maandag biceps en rug train, kan ik dan op woensdag biceps en schouders te doen of moet hier een ruimere rust periode tussen zitten?


#2

In principe kan dat, mits je je schema niet zo zwaar maak dat je na 3 dagen nog spierpijn in je biceps hebt.

Ik zou schouders echter niet met biceps doen, maar eerder met benen, core of chest/triceps. Schouders en biceps is niet echt een solide combinatie als je het mij vraagt. Biceps moeten altijd met rug, zoals je op maandag doet.


#3

Ik zou je adviseren om in ieder geval niet iedere dag krachttraining te doen. En eigenlijk ook niet zo vaak als mogelijk. Meer is in dit geval niet beter. Effectief trainen wel en voor de meeste mensen is drie, maximaal vier dagen echt genoeg. Je moet kunnen herstellen.

Daarom zou ik kiezen voor een iets ruimere split en (aansluitend bij het antwoord hier boven) geen aparte dag voor schouders/biceps inplannen.
De beste opties zijn:

De ‘upper/lower’ split (3 of 4 dagen)
U: Borst, rug, schouders, biceps, triceps
L: Bovenbenen, hamstrings, kuiten, onderrug, buikspieren

De push/pull-split (3 of 4 dagen)
Push: Borst, bovenbenen, schouders, kuiten, triceps
Pull: Hamstrings, rug, onderrug, biceps

Misschien is het voor jou wel de beste optie om te kiezen voor ‘om de dag’ trainen. Je neemt in ieder geval altijd 1 dag rust na een trainingsdag. Zo kom je uit op gemiddeld 3,5 dag per week (de ene week 3 dagen, de andere week 4).