FIT.nl

Deloaden: wel of niet doen? Ervaringen?

Hallo allen,

Geregeld kom ik wel eens dingen over deloaden tegen. Mijn vraag aan jullie: hebben jullie ervaring met het doen van een deload, hoe hebben jullie dit dan gedaan, en wat was het effect?

Ik zelf heb het deze week voor het eerst geprobeerd. Ik ben in plaats van 6x pull-push-legs afgelopen week 4x upper-lower geweest, met minder sets en gewicht training. Komende week ga ik merken wat het effect is, als ik weer met normaal gewicht train.

Ik ben benieuwd!

2 likes

Leuk onderwerp! Ik deload eens per 4-6 weken. Wel leuk, vrienden van noemen het een pivot week. Dit is dan weer afkomstig van https://www.instagram.com/miketuchscherer/?hl=nl

Echt een baas. Hij heeft zijn eigen trainingsfilosofie qua intensiteit en herstel.

Verder vind ik dit artikel over trainingsvolume wel handig als basis:

1 like

@footbalking
Goede vraag. Hoe was dat bevallen? Deloaden is belangrijk. Ik doe dat voornamelijk op gevoel. Het is goed om regelmatig de spanning er af te halen.

1 like

@j.vandermark
Thanks voor de reactie! Eens in de 4-6 weken klinkt aardig vaak! Ben je na zo’n deload week ook sterker in die week erna, of ga je op het oude gewicht verder en voel je je vooral weer wat frisser/fitter?

Interessant account en interessant artikel! Dat ga ik zeker meenemen in de toekomst :+1:

@erikhuizenga
De eerste twee trainingen na de deloadweek heb ik er nu op zitten, en ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden! :stuck_out_tongue_winking_eye:
M’n rug voelde een beetje hetzelfde als ervoor, borst voelde iets minder, en schouders voelde wel beter. Benen moeten morgen nog :cold_sweat: haha

Wat is jouw ervaring na een deload? Voel je je dan sterker of begin je na zo’n week weer een tandje lichter?

1 like

Vooral dit!

Echt sterker word je niet zo snel. Dat kost maanden ipv weken.

@j.vandermark
Haha okee! Nee daar heb je wel gelijk in natuurlijk, maar je leest soms wel eens van die wonderlijke verhalen dat mensen na een weekje voor hun gevoel ineens sterker zijn geworden!
Het heeft me inderdaad wel een wat frisser/fitter gevoel opgeleverd denk ik! En nu weer een paar weekjes lekker doortrainen :slight_smile:

1 like

Zelf ben ik wel fitter na een deload, maar de eerste week van mijn nieuwe cyclus voel ik me toch iets minder sterk dan normaal.

@footbalking het is denk niet zozeer dat je in 1 keer sterker bent geworden, maar meer je potentie haalt wat er op dat moment in zit.

@Omerta
Echt precies dit gevoel had ik ook! Ik voelde me inderdaad wel fris en fit, maar had het gevoel alsof de gewichten toch net een tandje zwaarder voelden dan voor de deload! Maar het geeft inderdaad wel een soort gevoel van een nieuw begin van een nieuwe periode van vooruitgang, dus dat is denk ik wel positief

2 likes

Dit is wel herkenbaar. Hoe zou dat komen denk je?

1 like

Ik denk dat het een mentaal stukje is.
Je verwacht dat je sterker bent na een deload en dat dus de gewichten lichter aan voelen, maar dat blijkt bij de eerste set toch net iets anders te zijn. Maar hoe het daadwerkelijk komt, ik heb geen idee.

1 like

Ja daar zit denk ik wel een gedeelte van de oorzaak in. De spierpijn is overigens wel direct weer dubbel zo erg :joy:

2 likes