FIT.nl

Deloaden trainen

Hallo,ik zit in een deload fase, hoe doen jullie het.1training of 1 week deloaden.graag suggesties

5tot7dagen ongeveer.
1 training is voor mij echt te kort voor na 6tot8 weken zwaar trainen met continu progessieve overload…

1 weekje, ik doe dan helemaal geen krachttraining maar wel 1 keer zwemmen en vaak nog wel een keertje rustig hardlopen om mijn hoofd leeg te maken. 1 training is voor mij ook wel te kort na 2 maanden intensief trainen.

Hetzelfde hier. Ik doe ook een week niets. Maar dam ook echt niets. Koppel zoveel deload perioden aan bijv. vacantie, kerstdagen e.d. Maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar lineair periodiseren zoals Nick Fennema dat beschrijft in Sterk & Gespierd. Misschien kan dat en…en? Zowel af en toe een weekje niets, bij de overgang van de ene 4 weken periode naar de volgende? Want dat weekje af en toe heb ik wel nodig. Ben benieuwd wat Nick daarvan vindt.

Er zijn simpelweg twee opties.

Of even 1 week niks doen. Dit kan zeker goed zijn als je bijvoorbeeld 1 of 2 keer per jaar op vakantie gaat. Hiermee laat je alle processen in het lichaam herstellen. Dit is vooral nodig als je echt zwaar traint.

Een deload na een trainingscyclus van 4-6 weken is niet een week rust, maar gewoon op 6 ipv 8 RPE trainen en/of je trainingsvolume halveren bijvoorbeeld. Neem je te vaak een rustweek, dan mis je de trainingsprogressie die belangrijk is voor meer spierkracht/spiermassa.

Ik ga vanaf morgen mijn deload pakken.
Dat doe ik door voornamelijk krachtverlies in mijn armen.
De deload is tot volgende week zaterdag.

Is het dan slim om wel te blijven hardlopen?
Want met de benen is niks mis.

Yes, je kunt wel gewoon hardlopen. Echter, zou ik daar ook een beetje temperen qua intensiteit.

Duidelijk.
Ga ik doen, thanks.