FIT.nl

Cortisol en spierafbraak

Hi leden,

Mijn naam is Beau en ik ben 24 jaar oud. Al een lange periode blijf ik hangen qua progressie, ik heb snel last van bepaalde spieren en vet houdt zich snel vast rond mijn buik. Mijn voeding is overigens wel op orde. Nu heb ik gehoord dat dit kan komen door een disbalans in cortisol (en hier herken ik mij wel in).

Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips om dit te verlagen? Ik heb een foto bijgevoegd van mijn fysiek nu zodat jullie kunnen zien hoe het nu is en waar ik blijf hangen :hugs:.

2 likes

Cortisol is een stress hormoon naar mijn weten. Ervaar je veel stress? Mocht je veel stress ervaren door wat voor omstandigheid dan ook is het goed om daar eens goed na te kijken of je dat kan verminderen. Het is nu lastig om daar iets over te zeggen omdat ik je niet persoonlijk ken en ik dus niet weet of je veel last van stress en druk hebt van bepaalde dingen. Het is wel vrij makkelijk om te zeggen het komt door cortisol maar dat word nog al snel geroepen bij geen vooruitgang.
Slaap je goed en voldoende? Pieker je veel?

Hoe bedoel je snel last van bepaalde spieren? Spierpijn of blessures?

Progressie in de zin van de gewichten gaan niet omhoog,of je lichaamsgewicht blijft hangen.

Voeding op orde in de zin van je eet op onderhoud of juist met een kcal te kort en hoelang eet je al onder je onderhoud dan?

Je hebt zo te zien al een prima figuur,maar ik weet natuurlijk niet waar je uit eindelijk heen wil/wat je voor ogen hebt om te bereiken.

1 like

Ja klopt, het is een stress hormoon. Ik ben wel iemand die gevoelig is voor stress. Altijd een bepaalde gejaagdheid, druk op de borst en dingen die ik nog moet doen. En natuurlijk een lat die oneindig hoog ligt. Soms slaap ik daardoor ook slechtā€¦

Ik heb vooral veel spierpijn in mijn nek. Heel veel spanning staat daarop. Als ik het ga belasten dan wordt die spanning nog intenser. Geen normale spierpijn is het.

Progressie in de zin van toename in spiermassa. Ik heb het idee dat ik meer progressie zou kunnen boeken dan dat ik nu doe. Ik ben 1,73 lang, 63 kilo en mijn vetpercentage lag de laatste keer rond de 16 a 17% door een ervaren coach middels een vetmeting met huidplooimeter (maar deze meting was net voor de corona crisis). Gok nu dat ik rond of net onder de 20% zit.

Ik eet nu 1750 calorieƫn per dag en ik zit wel hoog in mijn koolhydraten en eiwitten. Ik begin met 75 gr havermout en eet 400 gram rijst, 200 gram vlees/vis en 500 gram kwark op een dag. Daarnaast groente en fruit. In grote lijnen weet ik dit altijd wel te volgen. Idee is om lean aan te komen en ik zit nu denk ik 2 maanden op dit dieet. Moet eerlijk bekennen dat ik door het wegvallen van de sportschool ook 2 a 3 weken wat minder consistent ben geweest.

Al bij al denk ik dat ik de afgelopen 2 jaar redelijk consistent ben geweest met trainen en bewust eten. Daarom ben ik ook niet ontevreden waar ik nu ben maar ik denk dat het wel beter zou kunnen. Ik denk dat stress een grote rol zou kunnen spelen in mijn herstel. Ik weet niet of je op de waardes van cortisol zou kunnen testen?

Mijn uiteindelijke doel is meer spiermassa kweken. Vooral de focus op mijn onderlichaam, buik en rug. De rest wil ik gewoon graag wat strakker met een redelijk laag vetpercentage.

Excuses voor het lange verhaal maar dan heb je een iets beter beeld :joy:.

Je zegt dat je gevoelig bent voor stress, maar kun je dit niet beter reguleren? Is er geen mogelijkheid om minder gestresst te zijn, heb je daar wel eens goed na gekeken of over na gedacht om je stress gevoel omlaag te krijgen. Proberen de lat voor jezelf minder hoog te leggen en dingen makkelijker te relativeren en misschien naast je neer te leggen. Niemand is perfect en dat hoeft ook niet!

Spierpijn in de nek klinkt voor mij als spannings pijn, door zoals we al zeiden een te grote last op jezelf leggen waardoor je spanning in je lichaam hebt. Je kan natuurlijke geestelijke maar ook lichaamelijke spanning hebben. En vaak door geestelijke spanning heb je meer kans op lichaamelijke spanning. Dus probeer dat te verminderen op wat voor manier dan ook. Waarschijnlijk zal je slaap dan ook beter worden. Misschien eens kijken na ademhalings oefeningen of medidatie of iets in die trant. Het kan er alleen maar beter van worden en niet slechter denk ik.

Misschien is je vet percentage gestegen omdat je minder kcal verbrand dan je normaal zou doen als de sportschool open zou zijn. Misschien eet je toch onbewust iets meer of verbrand je gewoon wat minder.

Je zegt zelf al dat je niet ontevreden bent met de prgressie die je in de afgelopen 2 jaar hebt gemaakt, dus ik ben eens benieuwd als je zo door gaat en we spreken elkaar over 2jaar hoe je er dan tegen aan kijkt.

Waarschijnlijk kan alles zeker beter en misschien sneller maar dan moet je toch echt met een goede coach aan de slag die met je mee kan kijken en kan zien waar de (problemen) zitten.

Meer massa kweken en een laag vet percentage is vaak vrij lastig omdat in 1 doel te hebben. Ik zou persoonlijk eerst vet percentage verlagen tot een goed punt om dan spiermassa op te gaan bouwen. Je bent geen beginneling meer dus die 2 dingen tegelijk is echt lastig.

Wat je wel kan doen is in een heel laag kcal te kort gaan zitten, bijvoorbeeld tussen de 50 en 100kcal dagelijks en dit een lange tijd doen dan heb je een soort body-recompositie. Maar ik zou kiezen voor eerst langzaam vet verlies en dan spier gaan opbouwen.

En dan dacht jij dat je een lang verhaal had :laughing:,

2 likes

Ja klopt, ik wil dit ook denk ik reduceren door yoga, meditatie, letten op ademhaling etc. Ik zag ook dat vitamine C en visolie een positief effect kunnen hebben op cortisol.

Verder ben ik het zeker met je eens. Ik ga dit ook bespreken met mijn coach. Bedankt voor het meedenken en voor het gericht vragen stellen. Daarmee zet je mij ook weer aan het denken en dat geeft mij ook weer nieuwe inzichten.

Ik ga eens kijken of bovenstaande methodes helpen. To be continuedā€¦ :grin:

2 likes

Graag gedaan!

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Laten we hopen dat het gaat werken. Laat maar iets weten in de komende tijd als je wilt.

3 likes

Goede sokken @Beau1995 :smiley:

We weten nog niet genoeg over hormonen en vetopslag. Vooralsnog is de energiebalans leidend. Elk individu heeft een plek waar hij/zij het laatste vet verliest. Vaak is dit rondom de buik/heupen. Het is dan meer een kwestie van je negatieve energiebalans over een langere periode doorzetten. Maar natuurlijk wel op een gezonde manier. Dit omdat je al een gezond gewicht lijkt te hebben. Ik zou niet te veel gewicht verliezen (en ook niet te snel).

1 like

De berichten zijn inderdaad tegenstrijdig. Mij valt op dat met name dit hormoon wordt gelinkt aan vetopslag i.v.m. toename van het ā€˜hongerā€™ hormoon. Dat je dus aankomt niet zozeer van het hormoon cortisol en het mogelijke effect van vetopslag hiervan, maar dat je aankomt doordat je meer eet (emotie eten) Ć³mdat je cortisol hoger ligt door stress en dus meer gaat eten.

2 likes

Yes dat zou een interessante theorie zijn.

Je hebt mensen die gaan over en ondereten bij stress. Iedereen reageert daar anders op.

De trick is om gedrag te leren herkennen en een terugval leren te voorspellen + hier tijdig op inspelen.

Dit artikel geeft wel handige tips: https://www.fit.nl/voeding/emotie-eten over dat onderwerp.

1 like