FIT.nl

Constant in stress mode

Goedemiddag,

Ik kamp al een half jaar met allerlei vervelende klachten. Het betreft vooral lage rugpijn en een zeurende rechterbal/lies/heup regio. Ik heb verschillende fysiotherapeuten bezocht en wordt inmiddels behandeld door een chiropractor. Daarnaast ben ik naar m’n huisarts geweest die mij doorstuurde voor een echo, maar daarbij gaf de radioloog aan dat er geen vreemde dingen te zien waren.

Nu merk ik al wel langere tijd dat ik vrij hoog in mijn ademhaling zit. Ik merk ook dat ik onrustig ben. Steeds meer begin ik te twijfelen of mijn klachten het gevolg zijn van constante spanning. Ik heb ook een vervelende (extreem drukke) tijd achter de rug, dus wellicht heeft het een met het ander te maken.

Zou het goed kunnen zijn dat deze spanning en stress ook zijn fysieke uitwerkingen krijgt? Zo ja, wat is nu stap één om het e.e.a aan te pakken?

1 like

Ik heb van de heup, lies, bal en rug ook klachten gehad en dat zat hem bij mij in het feit doordat mijn heup scheef stond en mijn rechter been één centimeter korter is dan links.
Ik heb nu een speciaal gemaakte hielverhoger voor onder mijn schoenzool en heb nu veel minder last.

1 like

Ah goed dat je hier zo actief mee bezig bent en dit signaleert. Het kan zijn, maar goed dat blijft gissen.

Misschien eens kritisch naar je leefstijl kijken met een vitaliteitscoach? Hij of zei kan kijken naar je leefstijl en samen zoeken naar een gezonde balans?

Als je specifiek in de materie van ademhaling,stress,slaap wil duiken. Kan je eens Googlen naar Timo Hans. Deze jongen werkt met een 6 domeinen model hiervoor.

1 like

@Lorenzo1990 Vervelend van de klachten. Heb je hier wel eens met een coach of een psycholoog over gehad?

1 like

Oh echt! Mijn bal is niet echt gevoelig bij aanraking. Het is meer een zeurend gevoel. Ben naar de huisarts geweest, maar die voelde niks geks. Toch een echo gehad, maar daar op was ook niks te zien aldus een Radioloog. Loop er inmiddels al wel 6 maanden mee. Soms zo erg dat ik geen boxershorts kan dragen.

Ik merk ook wel dat m’n heup erg ‘vast’ zit en stijf is.

Beide niet. Maar heb me even ingelezen in zo’n vitaliteitscoach en dat lijkt me wel iets om te overwegen.

Ik denk dat je daar zeker baat bij kan hebben. Balen dat je er zo last van hebt.

ik kan helaas geen advies geven als vrouw zijnde voor jouw eerste probleem, sterkte daarmee.

het onrustig zijn kan zeker een psygisch effect hebben op je lichaam.
ik zit zelf ook in een ‘stress periode’ en dat merk je zeker meteen aan je lijf.
stap een op je fysieke uitwerking is het accepteren dat je het hebt.
moeheid spanning en stress zijn vervelende dingen.
doe wat vaker leuke dingen ga er opuit en ontspan eens in de sauna ect… succes!

Dat is iets waar ik inderdaad al langer mee kamp. Ik herken het bijvoorbeeld wanneer ik na een lange dag op bed ga liggen en merk dat ik dan tot rust kom. Ik voel een hoge hartslag en merk dat mijn ademhaling heel kort en snel is. Ik maan mezelf dan tot rust door m’n ademhaling weer onder controle te brengen, maar eigenlijk is dit iets wat ik door minder gestrest te zijn moet kunnen voorkomen.

Ik voel me verder - op de heup/lies/bal klachten na - prima. Ik ken niet het gevoel van depressie ofzo, maar betwijfel of het me niet allemaal iets teveel is op dit moment.

1 like

Dat kan heel goed hoor Lorenzo.

Toch duit dat op stress en te weinig ontspannen.

Me-time is zo belangrijk.

Ik merk ook dat ik vest verslavend ben aan mijn telefoon dat is psychisch ook niet zo gezond wandelen, ontspannen of een bad doet ook veel.

Misschien is het lichtjes tegen een depressie aan, soms is het ook allemaal te veel met ons ‘ drukke leven’

Goed tot rust komen is de boodschap kies voor jezelf :wink:

Een druk leven dat klopt inderdaad! Ik heb een vrij drukke baan waarin ik van hot naar her ren en mezelf soms dwing om tot laat in de avond te reageren op mails. Probleem is dat ik het eigenlijk allemaal heel leuk vind om te doen. Echter zou het best eens zijn tol kunnen eisen.
Misschien een goed startpunt om daar wat verandering in aan te brengen.

Bedankt voor je reacties en doe zelf uiteraard ook rustig aan :slight_smile:

HI Lorenzo,

Voor de lage rugpijn kan je een foamroller en een triggerpoint bal proberen.
Ik had echt 2 jaar last, van mijn heup stralingspijn en lage rugpijn, om 9 uur smorgens had ik al pijn bij het zitten op werk.
Ik ben bij een sportarts geweest, eindeloos fysio (triggerpoint hielp wel>> reden spierspanning) en ook scans gehad rontgenfotos etc… niks te zien.

Spierspannings probleem, ik heb veel gegoogled op Myofascial Trigger Point Therapy (https://namtpt.wildapricot.org/MTPT_What_is_it)

Als je in google op afbeeldingen kijkt…zie je de plaatjes met rood en zwarte kruisjes… ik ben gaan rollen met een balletje (tennisbal zou ook kunnen of liefst kleiner balletje… en na een week was de pijn bijna weg. Als je naar de afbeeldingen kijkt zie je dat het “probleem” nooit zit waar de pijn is. En kan je dus kijken waar je zou moeten rollen (zwarte kruisje).

Mijn stralingspijn is weg en nu heb ik eigenlijk geen last meer.
IVM krachttrainen, moet ik het wel wekelijks onderhouden, zodra ik benen en billen heb gedaan, want anders raken mijn spieren weer “verkrampt” en krijg ik weer lage rugpijn.

Hoop dat je er iets aan hebt!

groetjes Hanneke

Ah tof! Lijkt dat je zelf al een stresspunt hebt gevonden. MIsschien voor jezelf een eindmoment instellen, dus niet meer na 8 uur oid? Is dat een optie.

Ik ging vorige week ook tot de laat door met werk. Puur omdat ik er lol uithaalde 's avonds nog wat dingen doen. Maar merkte gelijk dat ik 7 of 6 uur sliep en mijn training en welzijn achteruit ging. Dus gelijk hier weer mer gestopt. Voelt gelijk weer beter. :tada:

Dank! Had er al eens over gehoord inderdaad.

Nu ben ik afgelopen vrijdag ook bij een sportarts geweest. Via m’n voetbalclub kon ik terecht bij iemand van de KNVB (super geregeld!) en die stelde heel duidelijk dat e.e.a. zou kunnen komen door bekkenverwringing. Ik ga me door hem laten behandelen en kijk wat daar uit voortvloeit.

Rest natuurlijk nog dat opgejaagde (getriggerd door stress en spanning…?) gevoel.

Wellicht is het aanschaffen van zo’n foamroller en triggerpoint bal alsnog niet verkeerd. Ik kamp regelmatig met dergelijke klachten en dan kan zo iets altijd van pas komen.

1 like

Ik vind mijn werk heel leuk, dus dat maakt het wel eens lastig om het los te laten. Maar ik herken hetgeen jij zegt en heb vorige week al eigenlijk niet meer 's avonds vanuit huis gewerkt. Is even een kleine omschakeling, maar ik begin het nut er van in te zien om het werken helemaal los te laten in de avond uren.

1 like

Hi Lorenzo, en hoe is het nu>?

1 like

Ha Hanneke,

Dank voor je bericht!

Even een update inderdaad:
Ik ben inmiddels bij een uroloog geweest. Deze heeft onderzoek gedaan en constateerde een overspannen bekkenbodem. Ik volg nu bekkenbodemfysiotherapie en de behandeling bij deze mevrouw lijkt te werken. De klachten die ik vernam aan mijn teelbal en in de onderrug zijn erg afgenomen.

Daarnaast heb ik ook een afspraak kunnen maken bij een sportarts. Ik hield nog wel wat liesklachten en na een nieuwe echo werd een scheurtje in één van de adductoren geconstateerd. Dit gaat inmiddels ook al een stuk beter en de verwachting is dat ik binnen enkele weken weer lekker kan voetballen!

Oh heel fijn voor je dat je nu weet wat het is en alles de goede kant opgaat!

1 like

Zeker! Blijft natuurlijk nog dat wat gejaagde gevoel en dat onrustige gedrag, maar hoop dat wanneer ik wat beter kan sporten,etc dat ook beter gaat.

1 like