FIT.nl

Conditie/uithoudingsprobleem

Ik doe ongeveer 6 tot 10 uur per week aan wedstrijdtraining voor Competitie Ballroomdansen.
Ik fitness 2x per week, full body krachttraining en ongeveer een half uur crosstrainer.

Nu heb ik het idee dat mijn lijf niet meer conditie kweekt. Dat merk ik aan de grote moeite die ik heb met het volhouden van bepaalde snellere dansen. Ik merk dat door de vermoeidheid problemen krijg met mijn danshouding(vnml bovenlijf qua houding) en ik daardoor nog zwaarder heb.

Hebben jullie tips hoe ik mijn conditie kan verbeteren zodat ik mijn 2.5 uur durende trainingen kan volhouding incl quickstep?

@Kruimeltje1985 goede vraag. Ik denk dat bij de krachtraining, coreoefeningen je kunnen helpen. Denk hierbij bijv. aan de plank. Heb je daar toevallig ook moeite mee?

1 like

Ja, dat is ook een lastige.

Wat ik mij verder afvraag: is de keuze voor mijn cardio-apparaat in de sportschool de juiste, of kan ik beter kiezen voor de fiets of de roeimachine?

Is het handig om een half uur die crosstrainer te pakken of heb ik langer nodig?

Intervaltraining? Zo ja, hoe pak ik dit aan?

Dan is het goed om die ook rustig op te bouwen. Bijvoorbeeld eerst 15 seconden of met herhalingen. Dus eerst 10 seconden plank, 10 seconden knieƫn op de grond.

Qua cardio wat zou je het leukst vinden? Wat kun je het beste volhouden. Roeien en crosstrainer zijn allebei prima.

Hier vind je meer informatie over cardio: https://www.fit.nl/conditie/cardio-informatie en hier over een intervaltraining: https://www.fit.nl/conditie/voordelen-intervaltraining

Intervaltraining kan op verschillende manieren. Bijv. 6 intervals van 4 minuten met 2 minuten rust tussen de intervals. Als je 2 keer cardio gaat doen, kun je bijvoorbeeld 2 x 45 minuten trainen. 1 x 45 minuten op een rustig tempo en een training met intervals met 6 herhalingen van 4 minuten met 4 minuten rust.

Wil je graag een persoonlijk trainingsschema, dat kan via de volgende link. Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Dank je wel voor je antwoord!

Moet wel zeggen dat ik het standaard intervalprogramma van de crosstrainer al heel wat keren uitgeprobeerd heb en dat het enorm slopend is. Dat is frustrerend, na alle (interval-)ballroomtrainingen die zeker vijf keer zo lang duren als die 30 minuten in de sportschool.

Zal het op de bovenstaande manier nog eens uit gaan proberen en in combinatie met planking

1 like