FIT.nl

Conditie of breder?!

Ik ben 15 jaar en best wel dun, onzeker ben ik niet maar ik wil wel wat meer spieren! Ik ben nu van plan om krachttrainingen uit te voeren. Maar op mijn 18de wil ik graag naar de politieacademie waar je een goed conditie voor nodig heb. Ik heb gelezen dat cardio en krachttraining niet te combineren valt omdat je met cardio spieren afbreekt. Heeft iemand misschien tips om dit alsnog te kunnen combineren zodat ik wel gespierder word maar ook een redelijk conditie(5 km rennen geen marathon dus:) )
Alvast bedankt!!

1 like

Leuk dat je bezig bent met sport en hier vooruitgang in wilt boeken.

Krachttraining en cardio kun je prima combineren. Dat doe ik welke dag.

Misschien handig om dit artikel eens van a tot z door te lezen:

Wil je ons laten weten welke vragen je verder hebt? Wat voor schema volg je bijvoorbeeld? Keep us posted.

1 like

Het beste is toch wel een beetje van beide te doen. Wil je echt groter,sterker breder worden zal je meer kracht, dan conditie moeten trainen. Maar je kan het goed combineren hoor.

Top bedankt voor jullie reactie’s! Had het artikel inderdaad gelezen maar veel sites hebben er alsnog een andere kijk op.
Een trainingschema heb ik nog niet… Die wilde ik pas maken als ik weet of je het kan combineren, en dat is dus mogelijk. Ik heb nu twee paar dumbells tot mijn beschikking. Ook ben ik van plan om een halterbank aan te schaffen. En eventueel een reflex boks bal. Dit lijkt mij goed voor mijn conditie, reactie vermogen, en eventuele spieropbouw.(ik ga dus niet naar de sportschool!)
Omdat ik vrij dun ben.(65 kg en 1.89 m lang) vroeg ik mij de volgende dingen nog af:

  • raden jullie mij eiwit poeder aan? Of kan ik het beter uit producten zoals kwark halen? Of beide?
  • op welke momenten moet ik die eiwitten binnen krijgen? Wat is het beste voor de spieropbouw?
  • en misschien verdere tips om spiermassa op te bouwen, zoas 1 bepaalde oefening bijvoorbeeld.
    Excuses voor mijn hoeveelheid vragen haha, alvast heel erg bedankt!

Ps.
Mijn doelen zijn trouwens:

  • 5 km in een goed tempo kunnen rennen
  • een grotere chest, triceps, biceps, rug
  • zichtbare buikspieren
  • grotere bovenbenen en kuiten

Ik weet dat dit maanden duurt voor je resultaat ziet maar ik ben gemotiveerd!

1 like

Eiwit poeder is niet percè nodig als je voldoende uit je voeding haalt. Vloeibaar voedsel verteerd sneller dus ik raad je dat alleen aan als je echt te kort komt dagelijks.

Wanneer je eet is niet echt van belang, ik zou persoonlijk wel kiezen voor 4eet momenten per dag, op die manier kun je ook je eiwitten/macro’s goed verdelen. Ik noem nu maar een voorbeeld stel je mag 150gr eiwit per dag is het fijn om die over die 4 maaltijden in te nemen. Dus 50gr per maaltijd. Je kan ook kiezen voor meer of minder maaltijden, is maar net wat je fijn vind. Zelf vind ik 4 heel fijn. 9uur in de morgen 14:00uur in de middag rond 17:30 avond eten en dan nog rond 20:00uur.
Plan wel voldoende eiwit rond om je training!

1 bepaalde oefening raad ik je niet aan, maar ik raad je aan om een half jaar minimaal achter elkaar compound oefeningen te doen, zoals bench press, deatlift, squat, pull up/ lat pull down, rows.

Groter worden en je buikspieren zichtbaar krijgen gaat vaak nier helemaal samen. Spieren opbouwen doe je door meer te eten dan je verbrand, en je buikspieren zichtbaar krijgen is je vet percenta verlagen, dus minder eten dan je verbrand. Als beginner is dit beide miss nog wel mogelijk, maar ik vermoed dat het niet lang samen zal gaan.

Idd je lichaam veranderen/kleien zoals je het graag wilt kost vaak meerdere jaren tijd ipv enkele maanden. Je kan zker na een paar mnd wel wat verschil zien en merken dat je sterker word.