FIT.nl

Concentratie/leerverhogende supplementen


#1

Hallo community,

Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Het aanbod voor supplementen is zo gigantisch groot op diverse websites dat ik toch graag wat geluiden vanuit de praktijk hierover wil horen.

Ik ben op zoek naar supplementen die naast het bevorderen van de prestaties in de sportschool, ook mijn geestelijke prestaties bevorderen.

Klopt het dat ik dan op zoek ben naar uitsluitend magnesium? Of zijn er ook andere supplementen die ik kan proberen?


#2

Hi @djvdboogaart

Goede en leuke vraag :slight_smile:

Ik zou in de basis NIET kijken naar supplementen, maar naar een gezonde en goede leefstijl.

De meeste mensen hebben hun slaap, voeding en training niet op orde. Voordat je dat niet op orde hebt, zou ik pas later naar supplementen kijken.

Ik zou je aanraden om te investeren in een ervaren coach en/of diëtiste. Daar heb je veel meer aan op de lange termijn.

Werk en trainingsfocus zijn voornamelijk afhankelijk van je leefstijl en slaap, niet van een pil dus :smiley:


#3

Bedankt voor je reactie @j.vandermark.

Mijn leefstijl en trainingsschema zijn voor zover ik weet goed op orde. Ik vraag me alleen af of ik significant verschil zal merken in mijn concentratie/leervermogen door middel van aanvullende (natuurlijke) stofjes.

Ik begrijp dat je die stofjes dus voldoende zelf aanmaakt/uit voeding haalt bij een reguliere gezonde leefstijl? En dit niet eventueel nog kan maximaliseren dmv een supplement? Ik hou mijn voeding eigenlijk niet echt bij. Ik zou niet weten of ik dmv mijn voeding ALLES binnenkrijg dat mijn leer/concentratievermogen maximaliseert.

Graag hoor ik of er een stof is die doorgaans over het hoofd wordt gezien en/of lastig via normale voeding binnen te krijgen is en waar menig persoon dus de oplossing ziet om dit aan te vullen dmv een supplement.

Let wel: ik ben me er van bewust dat supplementen NOOIT een vervanging zijn voor reguliere voeding! :slight_smile:


#4

Ik ben bijna nog nooit iemand tegengekomen die zijn voeding, training en herstel volledige op orde heeft.

Zelfs topsporters niet. Die doen ook vaak de laatste 10%-20% niet helemaal. Ik ken letterlijk niet 1 persoon die dat 100% goed voor elkaar heeft. :slight_smile:

Maar anyways, er zijn wel stofjes die je focus verbeteren. Ik zou eens zoeken op het begrip: ‘Nootropic’

Let op, er zijn weinig onafhankelijk goede websites die eerlijke informatie geven over deze stofjes.

Als ik 1 kan bedenken met een mooi overzicht is dat Examine.com

Let op: hun informatie is het meest genuanceerd, maar mist ook soms nog enige nuance als het gaat om werking.

Daarbij moet je ook waakzijn zijn dat veel onderzoeken een vorm van publication bias hebben, vooral als het gaat om deze stofjes. Oftewel er worden vaker positieve resultaten gepubliceerd, maar het wordt lang niet altijd opnieuw onderzocht/gefalsificeerd.

Met name om die reden zou ik gewoon lekker terug gaan naar de basics en werken aan een zo fijn mogelijke leefstijl.


#5

Bedankt voor de reactie!

Ik ga me eens inlezen :slight_smile:.


#6

Ik hoorde dat Creatine ook heel goed is bij leerprestaties. Wanneer koffie niet meer helpt schijnt Creatine nog steeds te werken.

Hersenvermogen stijgt met creatine

Creatine als supplement verbetert het geheugen en de algemene intelligentie. Dit zegt de Australische onderzoekster dr. Caroline Rae van de Universiteit van Sydney. Gedurende zes weken deden 45 jonge vegetariërs mee aan haar onderzoek. De deelnemers werden in twee groepen verdeeld. De ene groep kreeg 5 gram creatine per dag. De andere helft kreeg een placebo. Dit werd gevolgd door…


#7

Goeie, zijn wel een aantal studies naar gedaan!

Twijfelde om het te benoemen hierboven, maar deed het expres niet omdat het anders het punt zou afzwakken dat mensen te snel naar pilletjes grijpen in plaats van eerst te focussen op een zo goed mogelijke leefstijl.

Maar is nog niet veel gevalideerd qua onderzoek, maar de eerste onderzoeken geven wel een indicatie dat het interessant kan zijn te nemen voor verbetering van het geheugen en ‘alertness’.


#8

Wat de geestelijke prestaties, zoals concentratie kan verhogen is bijvoorbeeld druivensuiker, ook wel Dextropur genoemd. Dit heb ik veel gebruikt als ik examens moest doen. Dit kan je gewoon in de winkel kopen, bv bij Holland & Barret. Let wel, dit moet je niet gebruiken in de avonduren want anders doe je geen oog dicht s’nachts. Mijn concentratievermogen steeg aanzienlijk na dit middel. Gewoon een paar schepjes in de koffie bv.


#9

Ik hoor goede berichten over Paneuromix van Nootropic. Het zou de concentratie verbeteren waardoor je makkelijker en langer door kunt leren. Ik heb het zelf nooit geprobeerd en kan niet zeggen of de resultaten toe te schrijven zijn aan het gebruik of dat het meer een placebo-effect is?


#10

Wel interessant artikel om te lezen. Het effect van voeding wordt zwaar overschat volgens deze hoogleraar. @j.vandermark interessant voor een artikel.


#11

Mm misschien een keer interviewen? Vrij stellige subtitel trouwens.


#12

@j.vandermark had al eerder mailcontact met hem. Hij was nu heel druk, maar over een paar maanden had hij wellicht ruimte.


#13

Dat voeding je niet slimmer maakt is denk ik algemeen wel bekend. Ik geloof er wel heilig in als je een gezonde levensstijl hebt (en daarbij dus gezond eet en slaapt) je mentaal sterker bent en derhalve dus betere leerprestaties kan hebben.

Echter weet ik ook dat er supplementen op de markt zijn die stellen dat zij je concentratie/leervermogen kunnen verhogen. Echter ben ik me er ook van bewust dat velen daarvan tegen het placebo-effect aanzitten.

Ik ben geen kenner of ervaringsdeskundige, hopelijk is er hier menig persoon die wel (positieve) ervaringen heeft met een supplement :-).


#14

Nogmaals, ik kan je Dextrose, druivensuiker, aanbevelen. Voor de kosten hoef je het niet te laten, het kost bij Holland & Barret maar 2,09 euro voor 500 gram.
Dit is door mij diverse malen toegepast met succes.