FIT.nl

Column: zoom niet in op details

Ken je het begrip micromanagen? Oftewel het focussen op dingen die er eigenlijk niet toe doen.

Bijvoorbeeld: "Mag ik koffie drinken tijdens het vasten? Hoe vaak moet ik eten op een dag? Is 3 of 6 keer beter? En kan ik beter 2 of 3 minuten rusten tussen de sets?"

Dagelijks krijg ik zulke vragen binnen. Nog te veel mensen zijn bezig met details die totaal niet relevant zijn voor hun doel. Dit is zonde!

Waarom? Daarom :point_down:

1 like

Nostalgische gevoelens komen door jouw artikel naar boven: ik herinner mij dat ik ongeveer 10 jaar geleden na elke fitnesstraining (waarbij ik de oefeningen met waardeloze techniek uitvoerde, waarbij alle focus lag op meer en meer gewicht én de snelheid van de oefeningen vergelijkbaar was met de huidige bolide van Max Verstappen, maar dat was niet belangrijk) elke keer €2,- betaalde voor een proteïne shake achter de balie. Gevolg: geen vooruitgang en zelfs blessures. Daarnaast bevatte deze shake meer koolhydraten en suikers dan de milkshake bij de McDonalds. Die ene keer dat ik geen portemonnee mee had genomen en geen shake had gekocht voelde alsof ik voor niks had getraind.

Destijds ging ik als tandenstoker door het leven en besloot ik weightgainer aan te schaffen, drie van die shakes per dag, ondanks de buikpijn, want dan werd ik de nieuwe Arnold. Helaas werd ik geen Arnold. Weliswaar groeide mijn omvang, helaas alleen bij de buikstreek.

Verder zoeken dan maar binnen b&f en ik kocht een supplement wat niet meer bestaat: ‘Ideal Body’ voor een prima prijs. Meteen 5 potjes besteld want het zorgde voor 30% vetverlies in enkele weken stond bij de beschrijving. Nadat het na enkele weken niet hielp ging ik Googlen naar de ingredienten, het bleek dat de stoffen getest waren op een klein groepje ratten en dat het bij mensen niets hielp.

10 jaar later ben ik misschien miljoenen uren kwijt met het lezen van literatuur op het gebied van training en sportvoeding en wat ik iedereen wil meegeven is om alle influencers en sportgoeroes met een korrel zout te nemen. Wat zij beweren: BINNEN 8 weken SHREDDED/SIXPACK is onmogelijk. Ik zeg niet dat zij anabolen gebruiken, maar deze personen met een droomlichaam hebben hier jaren keihard voor gewerkt en zijn zichzelf net als ik ontzettend vaak tegengekomen. Ondanks dat het een grote cliche is: fit worden is een kwestie van vallen en opstaan tot je eindelijk een solide basis hebt qua kennis en techniek. Helaas duurt dit proces jaren, bij mij tenminste. Daarom sluit ik mij volledig bij het artikel aan. Hulde!

2 likes

Je hebt overal gelijk in, alleen dit punt ben ik niet met je eens. Je kan best binnen 8weken droog zijn, maar dan moet je bij je startpunt natuurlijk niet te hoog in vet % zitten.

Ja, ben ik het ook met je eens. Met de juiste training, voeding en discipline kan het inderdaad wel. Maar destijds had ik nergens verstand van en deed ik maar wat. Ik kopieerde een schema van het internet wat totaal niet afgestemd was op mij. Voor mij was dat programma om binnen 8 weken een atletisch lichaam te krijgen onmogelijk op 17 jarige leeftijd zonder enige ervaring en vetpercentage boven de 20%.

2 likes