FIT.nl

Column: Please, mag ik nog één gratis tip?

Mensen helpen in de fitnessbranche is doorgaans heel mooi en vooral dankbaar werk. Maar vandaag neem ik je even mee in de dagelijkse frustratie van een coach of diëtist…

Dit soort berichten krijgen wij en duizenden coaches namelijk dagelijks:

“Ah ik heb nog één vraagje. Val ik af als ik volkorenpasta eet? Wat moet ik trouwens als lunch eten om af te vallen? En kun je misschien eens naar mijn voedingspatroon kijken? Ah, even snel? Misschien heb je een paar tips. Thanks!”

Waarom dit lastig is om als coach te ontvangen leg ik je uit in deze column:

6 likes

Volgens mij staan veel mensen daar inderdaad niet bij stil.

Goed stuk! Ook is er volgens mij de verwachting van mensen dat alle informatie op internet gratis is. Er is namelijk zoveel informatie…

2 likes

Eerlijk gezegd denk ik dat in algemeen, mensen het WEL weten MAAR er niet voor willen dokken. Klinkt hard, in de laatste paar jaren heb ik een personal trainer ingeschakeld om mijn gezondheid aan te pakken + personalized foodapp(niet van FIT.nl overigens). Steeds maar weer kreeg ik te horen dat ik teveel geld spendeerde aan iets(=sport) dat toch gemakkelijk(?) zelf volbracht kon worden met gratis info op het internet. Sport is nog steeds een ondergeschoven kindje in Nederland. Sport = synoniem met HOBBY voor velen, niet als een lifestyle. Klinkt wederom hard, maar de gemiddelde Nederlander is kampioen in: gratis, ik wil gratis, ik wil alles gratis! :woozy_face:

2 likes

Ik ben nu bezig met een opleiding personal coach/voedingsadviseur/sportpsychologie. Ik zou graag van mn hobby een beroep willen maken en dat gaat niet lukken als je iedereen gratis wilt voorthelpen.

De opleiding kost mij al 1100 euro en naast mn werk en gezin uren thuis studeren met de bedoeling hiermee ook mijn brood te verdienen. Ik help ook mensen heel graag en ben daar trots op als ik dat kan doen. Als ik op een feestje zit aan tafel waar ze mij vragen stellen over voeding of training dan heb ik daar geen problemen mee hen te helpen omdat ik daar toch zit en mn tijd nuttig gebruik mensen te helpen. Maar ze moeten niet verwachten dat ik een voedingsschema en trainingsschema gratis opstel. Ik begrijp dat dit heel frustrerend kan zijn voor een coach. Want als je bepaalde mensen(profiteurs) niet gratis wilt helpen dan ben je in hun ogen een slechte coach en gaan ze je reputatie proberen te beschadigen.

1 like

Ik snap je punt en frustratie,

Wat ik ga doen is, eerste sessie op mijn kosten (tenslotte is een klik wel belangrijk) daarna gewoon betalen.