FIT.nl

Column: chronisch ziek zijn wordt steeds duurder

@Neekesmit1992 heeft een nieuwe column gepubliceerd: chronisch ziek zijn wordt steeds duurder.

Zij is benieuwd hoe jij over dit onderwerp denkt: is het terecht dat mensen met een chronische ziekte dubbel worden gestraft? Vaak kan deze kwetsbare groep er namelijk niks aan doen.

We zijn benieuwd. Laat het hieronder weten. :slight_smile:

Niet terecht, maar de vraag is of het wel terecht is al juist die andere helft van de Nederlanders de kosten moet dragen. Maar ik herken me hier erg in. Door mijn chronische ziekte slik ik vaak medicatie (gelukkig niet duur), heb ik een duurdere zorgverzekering (want oa fysio moet wel ruim vergoed worden), en kan ik niet meer uren werken dan ik nu doe (21). Hier wordt ik niet voor gecompenseerd en dat wil ik ook niet. Maar ik kan me voorstellen dat als je alleen bent, of alleen met kinderen, dat het op zo’n manier wel heel lastig kan worden.
En denk aan mensen die zelfstandig werken en een arbeidsongeschiktheid verzekering willen afsluiten, dat kan dus niet?! Mijn broertje werkt voor zichzelf en heeft een nierziekte waardoor hij over een paar jaar een transplantatie zal moeten krijgen. Hij kan geen verzekering afsluiten. Logisch vanuit de verzekeraar gezien, want hij gaat dus iig een tijdje niet kunnen werken. Maar hoe moet hij dan in zijn onderhoud voorzien in die periode?
Dus ik vind de redeneringen vaak wel logisch maar de uitwerking nogal vervelend…

Lastig onderwerp is dat. Ik denk dat ondanks chronisch zieken veel kosten hebben, ze er in Nederland wel erg goed aan toe zijn. We hebben een degelijk zorgsysteem (met ook minpunten), maar dit zorgt er voor dat mensen wel goede zorg krijgen en niet in diepe schulden hoeven te komen zoals veel andere landen het geval is. Uiteraard kan het ook beter zoals in bijvoorbeeld Noorwegen.

Ik wil de eigen risico echt geen boete noemen. Natuurlijk is dit vervelend. Maar het zorgt voor een mindering in zorgkosten (drempel) en het voorkomt erge stijgingen in de zorgpremie (van waarschijnlijk € 280,- per jaar). Zie: https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/verkiezingen-2017/eigen-risico

De gezonde mensen hebben natuurlijk een voordeel dat ze gezond zijn, maar betalen mee aan de zorgkosten van de chronisch zieken. Een systeem dat werkt, maar is het eerlijk als zij ook nog meer moeten betalen als het eigen risico wordt afgeschaft?

Misschien is het verlagen van het eigen risico een betere tussenoplossing, maar ik ben er geen expert in.

Wat vinden jullie van een systeem waarbij bijvoorbeeld mensen die roken of obesitas hebben (zonder combinatie met een ziekte) hebben meer premie betalen?

Mooie beschouwing :slight_smile:

Ja why not? Dat is solidariteit toch?

Vind ik een interessante stelling @RikM

Maar het lastige is ook dat je dat een ziekte kunt noemen.

Verslavingsgevoeligheid van roken is ook deels aanleg. En in hoeverre kun je iemand kwalijk nemen voor zijn fysieke en mentale aanleg? Idem voor obesitas, dat is (naar mijn mening) ook een ziekte. En daar kunnen mensen weinig aan doen. Ik durf te zeggen dat iedereen wel een gezond gewicht zouden willen hebben, maar dat het ze gewoon niet lukt, omdat het zo lastig is om af te vallen. Voor iemand met een gezond gewicht gewoon niet voor te stellen.

Ik zou veel meer inzetten op preventie en onderzoek naar de beste behandelmethodes.

Wat denken jullie?