FIT.nl

Column: Buschauffeurs mogen niet plassen en je dokter is burned-out; nou en?!

Spoedeisende hulp arts @Lameijer schreef een treffende column over de toenemende werkdruk en hoge verwachtingen van het werk als spoedeisende hulp arts.

Niet alleen bij artsen is dit zichtbaar. Maar ook in andere sectoren lijkt de werkdruk toe te noemen.

Hoe zie jij deze ontwikkeling. Heb jij daar ook last van? Herken je het onderwerp in jouw vakgebied? En hoe denk je dat we hiermee om moeten gaan? :slight_smile:

Goed artikel! Zijn er ook landen waar het aantal artsen en met een burned-out minder is. En hoe is daar het systeem georganiseerd. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ja herkenbaar! Ik werk als psycholoog en burn-out komt veel voor. Maar ook in mijn eigen vak is de werkdruk hoog door de administratieve last en het zorgverlener. Ook daar moet er iets anders, maar ligt dat niet altijd (of vaak niet zelfs) bij de werknemer. Lastig dus!

Mm wat is volgens jou de belangrijkste oorzaak hiervoor? Wat zijn de punten waarom mensen moeten letten om niet over het randje te gaan?

Zelfzorg! Neem verantwoordelijkheid voor jezelf!
Je ziet vaak dat mensen te hard werken omdat dat van ze gevraagd wordt (de baas zegt dat het moet), of omdat ze denken dat het van ze gevraagd wordt (DENKEN dat iemand iets van je wil) en bijvoorbeeld niet teleur willen stellen. Maar het probleem (van te veel werk bijvoorbeeld) moet je bij de probleemeigenaar laten, neem die verantwoordelijkheid niet op je. En als anderen dat vervelend vinden: ook dat is hun probleem haha.
Het is natuurlijk iets genuanceerder maar ik zie ontzettend veel dat mensen niet alleen aan hun eigen hoge eisen proberen te voldoen, maar vooral invullen wat de eisen van anderen aan hun zijn en daaraan proberen te voldoen. En daarmee niet meer op zichzelf letten.