FIT.nl

Cheat meal: maak jij er gebruik van?


#1

Doe jij aan zogenoemde cheat meals? Bijvoorbeeld even lekker jezelf belonen na een week streng eten?

@erikhuizenga schreef er een interessant artikel over.

Wij zijn benieuwd naar jouw ervaring. Doe je het wel of niet? En hoe voel je je erbij?


#2

De term cheat meal vind ik wel echt verschrikkelijk!! Tuurlijk doet iedereen wel eens iets wat volgens het voedingsplan misschien niet helemaal de bedoeling is. Maar dan is er nog geen man overboord toch?
Ik heb trakteer mezelf bijvoorbeeld wel eens op een blokje pure chocolade. Ik heb uitgevonden dat de 85% pure chocolade van Lindt veel minder suikers bevat dan die van andere merken, dus ik ‘cheat’ in elk geval bewust! :laughing:


#3

Ik ben geen liefhebber van de cheat-day’s.
De naam stoort mij niet zo, het is maar hoe je het beestje noemt.
Je kunt het ook beloningsdag noemen inderdaad.

Maar ik ben er dus geen liefhebber van.
Sinds ik mijn levenstyle heb omgegooid heb ik nog geen cheatday gehad.
Nu wil ik mijzelf niet op mijn borst slaan, maar ik heb er helemaal geen behoefte aan.
En dat vanaf Augustus af aan niet.

Ik drink heel soms een biertje, misschien 1x in de maand 2 flesjes omdat er een leuk glas bij zit of echt trek heb in een lekker biertje.
Dat is geen cheaten, maar dat zit gewoon in mijn visie die ik voor ogen heb.

Zo kan dat ook met eten.
Je kan natuurlijk ook gewoon eens een week wat “sparen” om op een vrijdag of zaterdag eens wat lekkers iets minder gezonds te pakken zonder dat het je werk van afgelopen maand teniet doet.

Een hele dag doen en eten wat je wilt, ik moet er echt niet aan denken.
Ik vind dat zó zonde van al het werk en dicipline.


#4

Ja, ik eet elke 8’ste dag een cheatmeal! Deze staat zelfs in mijn agenda.
Door het op de 8’ste dag te doen wisselt het steeds en is geen week hetzelfde qua eten.

Nu is het wel zo dat als ik bijvoorbeeld patat ga eten dan eet ik er nog steeds onwijs veel groente naast.


#5

Als ik dan toch al patat eet dan eet ik het uit de airfryer ipv het frituur.
Dan is het nog steeds een lekker patatje en geen cheatmeal meer.


#6

Ik eet het uit de oven. Heb geen frituur of airfryer.


#7

Maar zie jij aardappel als een cheat meal?


#8

Wel met mayo en een kroket…


#9

Ah zo, niet de patat maar de randzaken.
Ja dat kan ook inderdaad.

Puur uit nieuwsgierigheid:
Wat is de reden dat je naast die kroket en mayo toch een hoop groente pakt?
Is dat voor je gevoel? Of ter compensatie?


#10

@j.vandermark ik doe niet aan cheatmeals. Zou ook vreemd zijn als ik het afraad in een artikel :stuck_out_tongue:

2-3 keer per week neem ik wel eens een voedingsproduct wat buiten de Schuif van Vijf valt (dus wat meer zout, suiker of verzadigd vet bevat). Zoals chocola, chips of een keer een pizza. Ik zie dat niet als een beloning, maar meer als dat past in een gezond voedingspatroon.

Waar ik wel goed oplet is dat ik niks in huis haal. Dan maak ik het me onnodig moeilijk. Voordeel dat ik alleen woon. En jij?


#11

Ik doe denk ik hetzelfde als jij.

Ik denk ook niet zoveel na over voeding. Zolang ik maar voldoende groente binnenkrijg, varieer + mijn eiwitten en calorieën haal, dan zit ik wel goed. Ik eet op intuïtie, ene dag wat meer de andere dag wat minder.

Soms een biertje, soms een pizza of burger.

Maar het woord ‘soms’ is wel belangrijk.


#12

En bij mij is dat “soms” dus 1x per 8 dagen gestructureerd.


#13

Iemand die door voeding te dik is geworden kan hier niks mee.
Als er geen regelmaat en structuur is dan valt men terug op oude gewoontes.

Je moet wel héél wat jaren verder zijn en van je overgewicht af zijn wil je soms of op gevoel wat kunnen pakken en eten.


#14

Jij moet wellicht veel jaren verder zijn om op gevoel te eten, maar dit geld zeker niet voor iedereen.

Het is beter om een gezond voedingspatroon aan te houden waarin er af en toe wat ongezonds mag worden gegeten, dan een dieet volgen waarin je gestructureerd op een bepaalde dag ongezond eet. Veel mensen die willen afvallen gaan dit ongezonde moment dan namelijk als beloning zien. ‘Ik heb 6 dagen ongezond gegeten, DUS nu pak ik een pizza of patat’. Dit is niet de bedoeling. Eten mag geen beloning zijn. Wellicht val je op deze manier wel af, alleen je mindset klopt dan niet helemaal.

Maar als het voor jou wel goed werkt, have it your way.


#15

@wouterduijndam niet iedereen is hetzelfde :slight_smile:

Ik geef dit alleen aan om het verschil tussen persoonlijkheidskenmerken te laten zien. Niet alles MOET of WERKT voor iedereen. Dit merk ik ook als ik mensen coach die heel controle gericht zijn. Soms het aanleren van wat meer plezier/minder controle leidt al tot gewichtsverlies omdat ze meer vrijheid ervaren.

Iedereen heeft een andere aanpak nodig.

Dit vind ik wel heel stellig. Ik kijk er wat minder zwart-wit naar.

Mwah, volgens mij kan dat best binnen een paar maanden, er zijn zeker uitzonderingen, maar zeker niet voor iedereen inderdaad. Wat denk jij @erikhuizenga?


#16

Ik kon even niet de juiste zin vinden om te zeggen wat ik wilde zeggen. Wat ik iig probeer te zeggen is dat veel mensen overgewicht krijgen door eten te zien als beloning (hedonisch eten). Als je gestructureerd cheat meals inplant zou het dus kunnen dat mensen, die genetisch al sterker reageren op hedonisch eten, die ene cheat meal als streefmoment en beloning gaan zien. En daar wil je juist vanaf.

Mindset was in deze context inderdaad het verkeerde woord.


#17

Interessante punten!

Dit is een hele complexe vraag. Ik ben hiervoor een artikel aan het schrijven. Deze vraag houdt me namelijk al een hele poos bezig. Hoe kan het dat de ene persoon moeite heeft om aan te komen (i.i.g aangeeft zijn best te moeten doen), terwijl er ook een hele groep is die heel erg moet opletten om niet aan te komen. Wat zijn nou de belangrijkste factoren?

In dit artikel wordt een interessante invalshoek gegeven: https://sites.oxy.edu/clint/physio/article/Issusceptibilitytoweightgaincharacterizedbyhomeostaticorhedonicriskfactorsforoverconsumption.pdf

Mogelijke belangrijke verklaring: Sommige mensen zijn mogelijk veel gevoeliger voor de belonende werking van voedsel (en minder gemaakt voor de huidige verleidende omgeving. Door de sterke belonende werking creëer je sneller ongezonde gewoontes. Er zijn studies bekend waar naar voren komt dat mensen met overgewicht meer beloning ervaren bij bepaald type eten (suiker en vetrijke voeding). Maar of dit de oorzaak of gevolg is, is lastig te achterhalen. Misschien is overgewicht wel de oorzaak dat bepaald type voeding meer belonend wordt.


#18

Op zich wel een mooi onderzoek denk ik.
Ik denk alleen dat stofwisseling ook een hele belangrijke factor heeft.
Die mis ik een beetje in de reacties.


#19

Dat kan het zeker ook lastiger maken. Mits je ook niet snel vol zit. Oftewel wanneer je eigenlijk voor je gevoel vol zit niet goed samenhangt met wat je nodig hebt om op gewicht te blijven.


#20

Precies dat inderdaad.

En dan aandoeningen aan schildklier weggelaten natuurlijk, want dan wordt het weer een ander verhaal.