FIT.nl

Casus vraag FitvakB

Hallo iedereen.

Momenteel ben ik bezig met de opleiding tot Personal Trainer.
Daarbij dien ik natuurlijk een klant persoonlijk te begeleiden.
In dit geval gaat om een klant met een zeer ernstige ziekte bij de darmen, hier is dan ook een stuk weg gehaald.

Dit traject is nog geen jaar geleden geweest en kostte hem veel energie en kracht.

Momenteel ben ik bezig om testen uit te voeren en een periodisering toe te passen.
Mijn klant wil graag weer gaan hardlopen, momenteel is hij zo stijf als een plank vanaf de navel tot zijn tenen.
Door zijn ziekte achtergrond en zijn doel ben ik geattendeerd op de Rehaboom (sport)revalidatie techniek.

Des ondanks de enorm beknopte informatie (ivm privacy) ben ik benieuw wat jullie zouden doen.

Ik lees het graag.

Wat zou je voorstellen? Wat is je plan?

2 likes

@KKC leuk dat je zo’n opleiding doet. Goede vraag. Wat zou je een goede progressie vinden? Wat is momenteel voor hem haalbaar?

Eerst wandelen. Dan stukje wandelen, heel langzaam joggen voor een klein stuk bijvoorbeeld. Mag hij van de arts hardlopen?

1 like

@j.vandermark:

Gezien de in-mobiliteit aan de onderkant wil ik sowieso boven -onderbeen, bekken en midden en-onderrug trainen.
Conditioneel: Touwspringgen.
Coördinatie: speedladder.

Plan;
1RM test vind ik moeilijk te testen omdat de klant niet van opgeven weet terwijl zijn lichaam anders vertel. Dus, zijn non-verbale communicatie is moeilijk te controleren (een gekke bek bij een inspanning is voor hem geen teken dat het zwaar is).
Speedladder: welke manier van tippelen is geschikt voor zijn doel?
Mobiliteit: welke test kan ik hier voor uitvoeren? Lenigheidstest lijkt mij niet van toepassing?

@erikhuizenga
Voor mij zou een goede progressie zijn, wanneer hij rechter-op loopt dan wat hij momenteel doet, dat hij die 5 km hardloopwedstrijd met een mooie tijd afrond.
Momenteel heeft hij de coopertest gedaan waarin hij “matig” deed. Ook hierin gaf hij aan dat hij wel een stapje harder had gekunt, dus deze test kan denk ik ook de prullenbak in.

Wat is dit precies?

Qua periode na operatie geen grote beperkingen. Maakt overigens wel uit of het een ziekte is die nog effect kan hebben vs iets wat nu weg is. Forse blinde darm onsteking met onderpool resectie versus oncologie of bijv een collitis ulcerosa oid. Ligt ook aan of er een flink litteken op de buik zit, schuin vs recht etc. Zou sowieso te hoge buik spanning zoals bij squats onder goede load beperken. Litteken is nooit zo sterk als eigen buikwand en een hernia is vervelend.

Je zegt dat hij een verstreken lordose heeft, verder andere standsafwijkingen? Eerst aan normalisatie hiervan werken, goede bekken versie, goede afwikkelingen en natuurlijk looppatroon om GTPS klachten door circumductie en zwakke bilspieren te voorkomen?

Zwemmen als extra oefening buiten sportschool nog een optie? Goed om core op te trainen.

Hi Jasper,
“wat is dit precies”
Dit is een vertical periodisering om vanuit de ziekte terug te komen op -wedstrijd-niveau.

Waar lees je precies dat hij een lordose heeft?

Ik krijg, naar mate de tijd, steeds meer de indruk dat ik veel te moeilijk nadenk.

Iemand nog bronnen om periodisering-moddelen te vinden?

Hi Erik, om op je antwoord terug te komen:

Momenteel heb ik 'm tot 2 keer toe de Coopertest laten doen en hier kwam hij qua conditie goed uit.

Nu zit ik nog in dubio van wegen het volgende:

Hij heeft als doel: mobiliteit verbeteren vanaf zijn navel naar zijn tenen (hij noemt zichzelf een eikenhouten plank).
Daarbij heeft hij als sub-doel om met de training van een bepaalde hardloop groep mee te doen.
Hij vertelde dat dit na zijn ziekte bijna onmogelijk is.

Ik heb dit overlegd met mijn stage-begeleider en hij gaf aan dat ik mezelf het beste kon focussen op:
Kracht.
Coördinatie en snelheid.

Kracht heb ik getest door de 1RM test uit te voeren.
Coördinatie is getest door diverse oefeningen te doen waar stabiliteit (bose-bal) bij zat.
Snelheid heb ik getest door een speedladder.

Goed, wat ik mij nu nog afvraag:
Welk type periodisering moet ik toepassen?
Ik zie termen zoals OPT ( https://www.fit.nl/begrippen/het-opt-model ) en IFT model.
Deze twee lijken naar mijn idee bizar veel op elkaar.

Ik heb ook het idee dat ik er veel te moeilijk over nadenken.

Hellluuuppp

1 like

Dit geeft zeker houvast. Maar even goed om te kijken welke binnen de opleiding in de literatuur besproken wordt. Welke optie heb je?

Het gaat er met name om dit je dit kunt verantwoorden.

“Maar even goed om te kijken welke binnen de opleiding in de literatuur besproken wordt”
Dit is juist het probleem.

In mijn stagepapieren staat: dat ik een periodisering / schema model moet gebruiken.
In het FitvakB staat:“bij periodisering gebruik je een macro, meso, micro planning afhankelijk van het doel”.

No shit Sherlock :stuck_out_tongue:

Ik weet alleen niet met welke ik mij goed kan verantwoorden omdat veel op elkaar lijkt.

Dan stel je die toch op? Doe eens een concept voorstel hier? Kunnen we er op schieten.

Ik denk dat je inderdaad te moeilijk gaat denken. Als ik mij het allemaal nog een beetje goed herinner zou je hieraan kunnen denken / naar kijken (even snelle opzet).

Simpelste fitvak b model. Blok periodisering van 12 weken. Elke fase is 3 weken met een totaal van 4 fases met hoofddoel weer hardlopen.

Wat is eerst nodig / het belangrijkst? Dat is fase 1 en dan opbouwen naar hoofddoel. Je gaf aan dat hij zo stijf als een plank is dus belangrijkste lijkt mij eerst weer mobiel maken voordat hij überhaupt effectief kan trainen. En zo verder opbouwen.

Voorbereiding
Fase 1 Stabilisatie, mobilisatie en gewend raken aan oefeningen.
Spieropbouw.
Fase 2 Functional hypertrofie
Fase 3 Strenght
Spier uithoudingsvermogen.
Fase 4 Strenght endurance

Macro, meso en micro planning.

Macro is groot dus over uitgepland over bijvoorbeeld 4 maanden. (we hebben de periodisering over 4 fases van 3 weken gedaan dus in totaal voor 3 maanden. Nu doen we het uitplannen over 4 maanden voor bijv. uitloop want er is altijd wel een keer iemand ziek of komt wat tussen etc. en daarnaast ook 1 a 2 weken de-load.)

Maand 1 voorbereiden testen etc.
Maand 2 Spieropbouw / kracht
Maand 3 Strenght endurance.
Maand 4 Uitloop / deload.

Meso laat je zien wat je in die maan doet per week dus bijv.
Week 1 schema A & b
Week 2 Schema C & D
Week 3 schema A & B
Week 4 schema C & D

Micro schrijf je die week uit.
Dus maandag training A plak je het uitgeschreven trainingsschema erbij en donderdag training B en daar plak je ook uitgeschreven trainingsschema bij.

Owkee dit is een grove opzet en even snel uit me hoofd en wat ik zo 123 nog herinner, maar ik denk dat het je in ieder geval een goed idee geeft en weer even op weg kan. Eventueel mooi uitwerken in een tabletje enzo, maar dat lijkt me van zelf sprekend.

Deze ook zojuist nog even gevonden.

2 likes

@KKC ik denk dat je ook wel wat aan dit artikel kan hebben:

Yes, ga ik doen.

@BJansma nice! Dit maakt het helderder

@erikhuizenga Ik ga’ m doornemen.

Dank!

2 likes

Ik ben er momenteel mee bezig geweest, van het weekend er weer vol op!

Dat jullie het weten #liefdagboek

2 likes

Momenteel heb ik dit.

Benieuwd wat jullie van dit "skelet"vinden.

1 like

Het ziet er mooi uit. Maar ik weet niet wat al die afkortingen inhouden?

DF staat voor Doelfase.

SM staat voor (seks) Stability and mobility

1 like

Zou er nog maar eens over nadenken wanneer je meisje voorstelt aan SM te gaan doen.
Kun je je wel eens lelijk “bezeren” :hear_no_evil::see_no_evil::speak_no_evil:

1 like

En de andere afkortingen? Plus wat is je toelichting voor het gehele model? Waarom maak je bepaalde keuzes? Kun je alles hier verantwoorden?

Ik kan zo ook een model tekenen of opgeven, maar het gaat juist om de verantwoording.

@Chielemans, gewoon ge*l.

@j.vandermark dit is natuurlijk het geraamte, dus dat komt wel in orden. Je boodschap is duidelijk :slight_smile: