FIT.nl

Cardio met een hartslagmeter

Zijn er meer mensen die trainen met een hartslagmeter en hoe bevalt het? Train je op bepaalde zones en hoevaak?

Ik train voornamelijk op gevoel, maar zou het wel graag een tijdje willen proberen. Kijken wat mijn hartslag is, etc.

Train jij zelf met een hartslagmeter @erikhuizenga en zo ja hoe/waarom?

Ik train sinds 2weken met een hartslagmeter, omdat ik anders vaak te diep ga.

Ik heb een horloge gekocht van sigma, waar ik duidelijk zones in kan stellen. Ik fiets nu 3 keer per week. Wel recreatief en voor de lol, maar ik vind het ook leuk ook vooruitgang te boeken.

Ik train wel met hartslagmeter, maar niet om in bepaalde zones te zitten, gewoon om achteraf te kijken wat ik heb gedaan. Volgens mij heb ik een hoge hartslag bij het sporten, dat zal per persoon ook wel verschillen.

DAt klopt inderdaad. De 1 heeft een hogere maximale en rusthartslag dan de ander.

Ik doe mijn fietstrainingen voornamelijk op hartslag. Een training per week niet, de andere 3 wel. Maar ik train gericht in hartslagzones, langzame duur, snellere duur, interval. Dus iets minder recreatief. Heb mijn zones bij een inspanningstest (met VO2-max en lactaatmeting) laten bepalen. Omdat ik (nog) geen vermogensmeter heb, is hartslag het enige waarop ik me goed kan richten.
Moet eerlijk bekennen dat ik ook wel een beetje een cijfer- en grafiekjesnerd ben. Kan erg blij worden als mijn hartslaggrafiek na een intervaltraining precies weergeeft wat ik gedaan heb­čśü

Ik gebruik een Garmin polsmeter.

Je hebt er ongetwijfeld meer verstand van dan ik, maar geregeld langer fietsen op een lagere hartslag werkt als een tierelier!

Leuk om te lezen dat je zo met fietsen bezig bent. Lange afstanden fietsen op een lagere tempo helpt inderdaad om de inhoud van je motor te vergroten :slight_smile: Het is goed om dat af te wisselen met andere trainingsvormen snneler duur etc.