FIT.nl

Calorietekort of overschot?

Ik ben sinds vorig jaar bezig met voeding en sporten begonnen op 132.5 kg en in 3 maanden naar 98 kg gegaan met koolhydraat arm voedingspatroon En alleen cardio qua fitness daarna beetje zelf aangehouden en redelijk stabiel gehouden. Nu sinds december bezig met kracht training 5 dagen per week en weer koolhydraten eten in een zelf samengesteld schema weeg momenteel 96 kg ben 23 jaar en 189 lang hou 2200 kcal aan dus een tekort alleen vanaf welke shape is het nou goed om te beginnen met het gespierder worden of moet ik eerst echt droog worden en daarna opbouwen?

Ik raad je aan eerst terug te zakken in vet percentage totdat je een mooi gewicht hebt met een goed vet percentage. Vanuit daar op onderhoud eten en zo wat spiermassa winnen.
Je kan nu btw natuurlijk als beginnend krachtsporter ook flink wat massa bouwen en vet verbranden. Ik raad je aan wekelijks niet te veel af te vallen.

Ja precies leek mij ook idd hoor alleen allerlei mensen zeggen dat je dan beter je vet zou kunnen verbranden als je nog een aardig percentage hebt ipv laag, is mijn kcal en macro verhouding wel goed zo volgens u?

Ik raad je aan niet meer dan 1% van je lichaamsgewicht per week te verliezen. Als je dat op orde hebt dan pas zou ik na de macroā€™s kijken. Maar als je gewoon eens begint met 2gr per kg lichaamsgewicht aan eiwit, 1gr vet per kg lichaamsgewicht en de rest koolhydraten. En dat een paar weken volhouden en kijken hoe je daar op reageert. Of je voldoende energie enz hebt maar ik vermoed van wel!

Zeg ajb geen u want zo oud ben ik ook nog niet, maar wel zeer beleefd!

3 likes

Beste Marvin, ontzettend knap om bijna 3 kg per week te verliezen. Onder de onderhoudsfase zitten qua calorieƫn zal er ook voor zorgen dat je spiermassa verliest, of kracht. Ik zelf ga voor een vetpercentage van 15%, voordat ik weer aan spieropbouw denk maar vind vorm van afvallen erg extreem, zelf probeer ik niet meer dan 1.5% per week te verliezen. Maar respect, keep up the good work!

1 like