FIT.nl

Calisthenics oefeningen

Ik zou wel willen weten hoe je moet beginnen met Calisthenics.
Op you tube filmpjes ziet het er erg spectaculair uit, maar hoe moet je hier mee beginnen?

Via bare brothers heb ik wel een heel document kunnen downloaden met allerlei tips, maar geen oefeningen waar je mee kunt starten.
Nu probeer ik alleen push ups, planken, squats maar dat zijn gewoon mijn standaard oefeningen naast krachttraining met gewichten

Willie

1 like

@WJG Welkom op het forum. Ik denk dat @j.vandermark je daar het beste tips over kan geven.

Tof :slight_smile:

Ben je al bezig met Pull-ups? Dat is de basis van de meeste calisthenics oefeningen.

Freeletics biedt programma’s aan. Dat is denk ik wel een optie voor je als je meer die kant op wil.

Nog beter: verzamel mensen om je heen met die interesse. Zijn er groepjes in de buurt die calisthenics doen? Zo ja, vraag hun om tips. Mensen delen heel graag kennis. Vooral in zulke parkjes. Als je in Groningen woont (toevallig) kan ik je in contact brengen met wat mensen die daarmee bezig zijn. In Amsterdam ken ik ook een (betaalde) vereniging.

1 like

Ik zou hier eens een kijkje naar nemen. Ben zelf ook begonnen met dit schema ongeveer 3/4 weken geleden en bevalt prima. Mocht je dit niets lijken dan zou ik sowieso pull ups en squats gaan doen, dat zijn toch wel twee van de belangrijkste calisthenics oefeningen.

Succes ermee! :smiley:

1 like

Wat ik geleerd heb qua basis voor meer geavanceerde calisthenics is het volgende:

• 20 push ups
  • 10 pull ups
  • 10 dips
  • 10 hanging knee raises
  • 25 squats

Daarna kun je naar muscle ups etc. toe werken. Ik zelf zou hier nog aan toe willen voegen: straight dips. Voordat ik met straight dips begon, kon ik al vrij veel normale dips, maar toch had ik veel moeite ermee.

1 like

Ik zelf ben begonnen aan The Full Journey van https://calisthenics-family.com/nl/
Dit is een trainingsprogramma van een jaar.
Ik kan al het één en ander maar bij mij schort het aan het gebrek aan techniek en niet wetende hoe de oefeningen uit te voeren.

2 likes

Leuk! :slight_smile:

Dit is trouwens wel een waardevol kanaal (misschien ken je het al):

Veel over techniek en hoe je beter kunt trainen.

Jezelf filmen en de tips checken uit de filmpjes helpt.

1 like

Super, bedankt voor de tips!

1 like

Dank je wel Youri
Ik ben nu begonnen met push ups. De Pull ups vind ik wel lastig
Maar oefening baart kunst

:muscle:

1 like

Super! Bouw die pull-ups rustig. Start anders met gecontroleerde negatieve (opspringen, eventueel van een verhoging) en laat jezelf rustig zakken.

Ik vind de oefeningen nog steeds erg mooi om uit te voeren.
Wel merk ik dat ik met mijn 39 jaar maar heel langzaam progressie boek.
Hopelijk volgend jaar de planche met gestrekte armen zoals het heurt…

2 likes