FIT.nl

Bulken of cutten


#1

Hallo,
Ik ben 20 jaar, 187 cm groot en weeg 75,5 kg. Nu heb ik al een hele tijd last van een klein buikje (skinny fat zoals ze zeggen) ondanks dat ik niet veel weeg voor mijn lgte (soms komt er zelf een rib tevoor schijn). Iemand ervaring hiermee om weg te werken?
Omdat ik op de eerste plaats gespierder wil worden eet ik 300cal boven mijn behoefte. En uiteraard weet ik dat je geen spier kan kweken en vet verbranden op het zelfde moment.
Ik heb mezelf voorgelegd om nu 8-12 maanden te focussen om spieren om te bouwen (een lange periode omdat spieren opbouwen nu eenmaal enige tijd duurt) en dan over te schakelen naar cutten en ook dat klein buikje :smile:
Wat denken jullie hier allemaal van?


#2

Belangrijk om te weten is dat buikvet in principe een van de laatste plekken is waar het lichaam vet gaat ‘schrappen’. Maar echt controle heb je hier niet over.
Wat wel zo is: pas bij een vetpercentage van circa 10 procent worden buikspieren echt goed zichtbaar. Zoals je zelf eigenlijk al zegt: dit kun je alleen maar doen via een calorietekort.

Toch kun je je prima concentreren op het bouwen van extra spiermassa. Mits minder buikvet/meer buikspieren niet je belangrijkste doel is natuurlijk.
Uiteindelijk kom je op een punt dat je die spiermassa beter zichtbaar wil maken en creëer je dus een langdurig calorietekort, net zolang tot je vetpercentage laag genoeg is.


#3

Bedankt, wat vind je ervan van om een jaar te concentreren op het opbouwen van spiermassa (en het bijkomende vet erbij te nemen) en dan gaan naar cutten?


#4

Het meest ideale startpunt om spiermassa op te bouwen is een vetpercentage van circa 10 procent. Het vetpercentage laat zich moeilijk berekenen, vandaar circa. Een goede indicatie is duidelijk zichtbare buikspieren.
Vanaf dit punt bouw je met beleid (ik ben voorstander van clean bulk) spiermassa op, maar je blijft ruim onder de 20 procent qua vetpercentage. Laten we zeggen 16, 17 procent.
Want: je lichaam zal iets van het calorie-overschot sowieso omzetten in vet.
Niet erg, want dit train je vervolgens (met beleid) weer weg. Alleen: hoe meer vet, hoe langer het duurt om weer richting die 10 procent te gaan.
Hoe lang dit alles duurt? Per persoon verschillend. Het hangt van allerlei factoren af: manieren van trainen, mate van herstel, genen, etc.
Maar of je nu naar ‘boven’ gaat of naar ‘beneden’, heb geduld. Dit proces vergt tijd.
Hou het ook leuk voor jezelf.


#5

Vetpercentage zit ronde 17 %. Dus wat denk je dat het beste is cutten of bulken? Ik hanteer altijd een clean bulk ben hier ook een voorstander van. :smile:


#6

Dont worry, ben met trainen. Je hebt al je beginners gains etc nog voor je. Zou eerst voor massa gaan. :slight_smile:


#7

Ik zou nog even cutten tot ik tussen 10 en 12% zit en dan clean bulken. Cutten met zo weinig mogelijk spierverlies natuurlijk. De spier blijven prikkelen en genoeg eiwitten innemen tussen de 2,2gr tot 3 gr per kg gewicht dat je weegt zodat je de spieren beschermd tegen afbraak