FIT.nl

Buikspieroefeningen?

Goeiemiddag,

Daar ben ik weer. Vraagje van mij :slight_smile:
Sinds m’n revalidatie 3 maanden geleden sport ik best redelijk wat, ongeveer 7 tot 10 uur per week. Niet alles super intensief, probeer de richtlijn van het Voedingscentrum aan te houden van matige of zwaar intensieve spanning, minimaal een uur per dag.

Best een aardig deel daarvan, ongeveer 30-40% doe ik op dit moment core-oefeningen. Ik doe mee aan een challenge 90 dagen, met de dus gevaarlijke naam: sixpack :crazy_face: Nu is dat niet mijn ultieme doel, maar m’n buik sterker maken vond ik wel fijn. Ik doe het nu ongeveer 2,5 maand, dus het einde begint te naderen. Ik heb naar mijn idee nog absoluut geen sixpack, maar wel hardere buikspieren.

Maar nu is mijn vraag, hebben jullie tips hoe dit een beetje te behouden, maar in een andere vorm van training? Die 40% van nu voelt soms wel een beetje veel, omdat er op andere vlakken ook nog veel te winnen valt. Ik doe in de sportschool 3x per week een full-body schema, 1 dag rust van sportschool ertussen, en wil eigenlijk nog wat langer sporten voordat ik over ga naar verschillende spiergroepen op verschillende dagen. Moet niet te overenthousiast willen en dan vervolgens niet volhouden denk ik.

Hebben jullie een tips in core-oefeningen (of misschien een routine) om stabiel te blijven in buikspieren? (Overigens mag er natuurlijk ook progressie op langere termijn in zitten :upside_down_face:) M’n voeding houd ik overigens elke dag bij, en met behulp van voedingsplan hier let ik op, en daar zit ik eigenlijk wel aardig in de buurt waar ik wil zitten (in de ‘basics’ van calorie inname en balans van koolhydraten, eiwitten en vetten) al valt er natuurlijk nog een heleboel te leren over m’n voeding.

Alvast super bedankt!

Deborah

1 like

Planken ben ik enorm fan van.
Omdat dit een statische oefening is, zou je dit met een bal kunnen combineren door deze tussen de borst en buik laten rollen van links naar rechts.
Dit vereist wel enige coördinatie en stabiliteit. Dus, je kan het beste beginnen met 3x30 seconden planken.

Schommelen kan ook leuk zijn:
Ga in de de crunch positie en “schommel” omhoog.
Daarna laat je je rustig weer naar achteren rollen (dus niet vallen, zo krijg je juist last van je rug en schouders). - via deze omschrijving wordt het nog steeds lastig om het goed uit te leggen… enfin.

Schuine buikspieren door
-farmerwalks
-sidebends.
-Zijwaartse plank is ook een goede.

Hoi @debbiebos

FIjn dat het weer beter gaat. Heb je ook tips meegekregen om op te letten? Ivm je revalidatie.

Hoe gaat schuin planken je af. Een andere manier om de plank bijvoorbeeld zwaarder te maken is door je ellebogen verder naar voren te plaatsen. Soort spider man :stuck_out_tongue:

Bedankt KKC en Erik :slight_smile:

Planken zit inderdaad ook in het programma wat ik nu doe, 1 minuut ‘gewoon’ planken en 2x 50 seconden beide zijden. Gekke is dat ik gewoon planken moeilijker vind, dan voel ik m’n buik meer aangespannen. Ik heb bepaald geen krachtige armspieren, die voel ik erg bij de schuine plank, ookal probeer ik de focus op m’n buik te leggen. En bij spiderman kan ik me nu al voorstellen dat het een stuk zwaarder is :smile: Dat doe ik soms per ongeluk, maar dan ga ik binnen een paar seconden al even anders liggen. Revalidatie zegt dat krachttraining prima is. Met name op cardio en balans moet ik opletten, maar daar ben ik ook nog met de fysio mee bezig.

Maar die plank ga ik er dan inhouden. Ik heb me een tijdje georienteerd op internet en zag inderdaad ook de oefeningen van KKC voorbij komen, dus daar ga ik nog even goed naar kijken, en hoe ik die zal inplannen. Als ik zo vrij mag zijn nog gelijk een vraag te stellen, hebben jullie een ‘gemiddelde’ hoeveel je buikspieroefeningen doet (hoor mensen soms wel eens zeggen elke training een kwartier)?

In ieder geval bedankt voor de hulp!

Hey Deborah,

Super om te lezen dat je er zo mee bezig bent!

Ik heb een abb wheel gekocht om mijn core te trainen, als ik 4 sets van 10 reps pak ben ik echt wel klaar haha. De abb wheel kost iets van 10 euro bij body en fit bijv. Maar er zijn ook genoeg anderen te krijgen.

Planken helpt ook erg goed! Zowel recht als sideways, er zijn veel variaties te bedenken op de standaard plank.
Ik hoop dat je er iets aan hebt :muscle:

Keep it up :muscle::sunglasses::+1:

2 likes

Hi Debbie, goed bezig!

Ik doe: russian twist, planken en dat “schommelen”.
Voor de rest vertrouw ik er op dat de compound oefeningen die ik doe (deadlift, squat, benchpress, lattpuldown) genoeg doen bij mijn romp. Dat ik daar vanzelf wat meer ga zien.

1 like

Mijn favorieten:

Je zei progressie op langere termijn, dan is 't misschien een idee om aan de L-Sit te werken. L-sits trainen abs, zijn leuk om te doen en uiteindelijk kun je een leuke skill :smiley:

Elke dinsdag ga ik eerst squaten en de rest van m’n training train ik m’n buik. Op push dagen train ik de L-Sit, dus ook mijn buik spieren. Tijdens Pull dagen doe ik vaak paar setjes leg raises. Dus in mijn geval: zo goed als elke training, train ik wel even mijn buikspieren.

(ff opnieuw geplaatst, beetje veel wijzingen)
Super bedankt voor alle handige antwoorden :smiley: heel helpend. Ik ga alle oefeningen die jullie noemen even in een bestandje opslaan, hier kan ik veel mee denk ik wel veel mee doen.

Russian Twist en planken ga ik dan sowieso doen, die ‘kan’ ik al. En hanging leg raises, bicycle crunch en side bends ook trouwens. En corrigeer me als ik het niet goed zeg hoor, maar betekent ‘schommelende’ crunches dat je je lichaam een beetje van links naar rechts schommelt terwijl je omhoog gaat? Of zeg ik het nu heel anders, ik gok een beetje met filmpjes van internet :see_no_evil: En Ab Wheel en L Sits kende ik al een beetje maar heb ik nu ook goed gezien, en ziet er voor mij ook uit als leuke oefening inderdaad met een doel. Maar die ga ik dan denk ik eerst even kopen en thuis ontwikkelen, voordat ik dat in de sportschool doe voor het geval ik er nog niet bepaald handig in ben :upside_down_face:

Dus even een soort routine/schemaatje voor mezelf in elkaar flansen, en misschien (als ik morgen een afspraak in de sportschool heb voor nieuw schema) ook eens aan hem vragen wat hij zou aanraden met apparaten in de sportschool. En dan knallen :grinning: nogmaals bedankt!

3 likes

Wat voor schema heb je gekregen @debbiebos

1 like

Goeie. Ik heb een full body schema gekregen met de ‘rotary torso’ als ik het goed zeg, beide kanten 3x15. Voor de rest niet veel buik ingevoegd, al zijn er wel oefeningen waar ik m ook bij voel, maar meer gewoon omdat je meerdere spieren inspant. Stomme is, ik had het willen vragen, maar dat ben ik door de tijd stomweg vergeten. Ze zei overigens wel dat als ik goed wist hoe ik buikspieroefeningen moest doen het prima was. Ondertussen ben ik thuis al een beetje aan het oefenen met L-sit, leuke uitdaging. Maar goed, ik heb dus niet echt een apart schema voor m’n buik gekregen, gewoon een standaard schema. Dus ik ga nog ff goed orienteren, en misschien dat ik het nog een ander keertje durf te vragen. (voel me een tikkie bezwaard omdat ik zelf met buikspieroefeningen al voor sportschool begonnen ben, en het niet iets is van de sportschool :upside_down_face:) Maar goed, schijnt ook wel dat je leuk superveel buikspieroefeningen kan doen, maar dat niet eens perse voor een strakkere buik zorgt, las ik. Voeding is natuurlijk super belangrijk, maar heel veel buikspieroefeningen doen hoeven niet altijd helpend te zijn. Dus ga nog ff wat video’s kijken of ik daar meer info over kan krijgen.