FIT.nl

Brede Schouders

Goedemorgen,

Ik doe al ongeveer een jaar of 2 aan (lichte) krachttraining, alleen merk ik hierbij dat mijn schouders/rugspieren ook breder zijn geworden. Nou ben ik inmiddels gestopt met het zwaar trainen van mijn schouder/rug en train nu meer mijn onderlichaam + buik in combinatie met licht cardio. Ik wil hierbij graag af van mijn brede schouders en rugspieren. Als vrouwzijnde vind ik dat gewoon niet mooi.

Alleen is mijn vraag of mijn schouders stoppen met groeien als ik stop met krachttraining in het geheel of kan ik deze spiergroeien uitsluiten door niet te trainen? Dragen barbell squats en deadlifts ook bij aan de groei van mijn schouder/rugspieren?

Als je je schouders niet traint zullen ze niet overmatig groeien, daar heb je belasting voor nodig zoals je deed. Veranderingen in je lichaam kunnen het profiel van je schouders overigens wel prominenter maken (bvb door verlies van overliggend vet, of spiergroep als accessoir bij oefeningen).

Squats zullen je schouders niet echt trainen. Bij deadlift pak je ze wel deels mee. Niet echt een reden om beide niet te doen gezien het verder super oefeningen zijn.

Deed je tevoren ook schouder isolatie oefeningen, pull-ups, olympische lifts of dingen als overhead press?

Jaa ik deed voorheen wel 2/3 isolatie oefeningen van schouders… Wij hebben ook wel aanleg voor brede schouders in de familie, alleen merk ik dat ze echt duidelijk breder zijn geworden sinds krachttraining…

Stoppen met krachttraining hoeft niet, definitie van schouders ontstaat wanneer de oefeningen worden uitgevoerd met hoge RPE. RPE = Een schaal van 1 tot 10 qua hoe hard je traint. 10 = spierfalen. (stel je traint op een RPE van 1, dan betekent dat dat je nog 9 keer de beweging kunt uitvoeren voordat je √©cht niet meer kunt). Zelf train ik altijd tot een RPE van 7 of 8 waardoor ik nog 2 a 3 keer de beweging kan maken. Wanneer je dus ‚Äėlicht‚Äô traint wordt het meer gezien als conditioneel. Je kunt ook nog de kilo‚Äôs verlagen, zo merk je ook dat je de oefening veel vaker kunt uitvoeren, zo kan je blijven sporten binnen krachttraining, zonder dat je echt de focus legt op spierdefini√ęring.

1 like