FIT.nl

Boek fit methode energiebehoefte

Beste,

Ik heb de boek fit methode thuis liggen van jullie. Ik ben n aan pagina 231 gekomen en begrip dit stuk niet goed. ---->***“Trek van de eerder berekende energiebehoefte het energieverbruik af dat je zou hebben wanneer je níet was gaan sporten. Dus sport je één uur, dan deel je simpelweg je normale energiebehoefte door 24.”***

Waarom moeten we van de eerder berekende energiebehoefte aftrekken ipv gewoon dat één uur sport bij op te tellen?

Omdat je anders te hoog uitkomt. Tijdens het sporten verbrand je kcal, maar is je PAL-waarde dus minder relevant.

De meeste apps houden hier automatisch rekening mee.

thx voor e reactie,

Mag je dan e energiebehoefte zonder palwaarde berekenen en dan je uur sporten byrekenen?

Ik snap je vraag niet. Kun je het op een andere manier proberen te verduidelijken?

Ik zou het met een app doen trouwens. Scheelt je heel veel werk.

1 like

Idd een app gebruiken dat scheelt echt veel tijd en gedoe.

VOORBEELD Hieronder volgt een voorbeeld voor het berekenen van je energiebehoefte:
Marianne is 23 jaar oud, 1,68 meter lang en weegt 63 kg. Ze is werkzaam in de bediening en fietst elke dag naar haar werk.
447,593 + (9,247 x 63) + (3,098 x 168) – (4,33 x 23) = 1451,03 kcal
Voor de PAL-waarde is gekozen voor een waarde van 2,0. Dat maakt een energiebehoefte van:
1451,03 x 2,0 = 2902 kcal.
Marianne heeft per dag 2902 kilocalorieën nodig om op gewicht te blijven.

ENERGIEVERBRUIK OP EEN SPORTDAG Als je sport verbruik je extra energie. Dit betekent ook dat je hiervoor moet corrigeren in de berekening van je energiebehoefte op de dag dat je sport. Dit doe je als volgt:
• Trek van de eerder berekende energiebehoefte het energieverbruik af dat je zou hebben wanneer je níet was gaan sporten. Dus sport je één uur, dan deel je simpelweg je normale energiebehoefte door 24.
• Tel hier de verbruikte energie door het sporten bij op. Hoeveel dit is voor de
sport die je hebt beoefend vind je in de FIT-app of op p111.
In een voorbeeld: Marianne doet 1 uur aan kickboksen, waarbij ze 683 kcal verbrandt.
2902 kcal - (2902 / (24)) = 2.781 kcal 2.781 + 1 uur kickboksen (683) = 3.464 kilocalorieën
Op een dag dat ze kickbokst, heeft Marianne 3.464 kcal nodig; zo’n 550 kilocalorieën meer dan op een rustdag.

Bron: pagina 230 en 231

In plaats van 2902/24 te nemen waarom pakken we niet 1451,03 X 1,8(lagere palwaarde indien we anders te hoog uitkomen) + uur sporten(683).

Verder is m’n volgende vraag is dit de herziende versie van Harris-Benedict methode of de oude?

Ik ga idd een app gebruiken maar wilde het gewoon beter begrypen hoe mn aan sommige getallen komt.

thx

De herziene.

Dit geeft het antwoord op je vraag.

@Vegito1978 ik snap denk ik je vraag.

Even voor de duidelijk in de pal waarde zit een schatting van je sportactiviteiten al in. Als je dan nog eens je energiegebruik voor een sport erbij optelt.
bestat de kans dat je je energiegebruik overschat.

Citaat

In dit voorbeeld sport Marianne wel een aantal keren per week. En ze is wss vrij actief op haar werk. Hierbij is het gemiddelde berekent tussen sport en niet sportdag.

Citaat

Die 2900 kcal is gebaseerd op een gemiddelde kcalbehoefte per dag als ej kijkt naar wat ze in een week doet. Die 3600 kcal is wss te hoog. Want dan tel je nog eens haar sport erbij op. Verder is een nadeel van de palwaarde dat er geen duidelijke categorisering is in sportactiviteiten. 3/4 keer per week 30-45 minuten hardlopen hardlopen of 3/4 keer per week 1.5-2 uur wielrennen is nog al een verschil in energiegebruik

Je voeding loggen in een app is daarom nog nauwkeurig.

Hartelijk bedankt allemaal. Nu heb ik het begrepen.