FIT.nl

Bodybuilding of Powerlifting


#1

Deze 2 hebben allebei met krachttraining te maken en toch zijn ze verschillend qua kracht, lichaamsbouw en voeding. Voor welke van de 2 trainen jullie en wat zijn de voor en nadelen volgens jullie?

Mijn mening is dat bodybuilders hun lichaam veel gezonder onderhouden door gezond te eten. Een powerlifter heeft veel vetmassa en zijn voeding bestaat deels uit rommel.


#2

Interessante discussie :slight_smile:

Ben benieuwd wat @Wesley en @Gym_Addict hierover te zeggen hebben.

Mijn gedachte:

Powerlifting is gericht op het zwaar trainen. Dit kan in de lichte gewichtsklassen, waarbij je een lager vetpercentage hebt en zeker op je voeding moet letten. Daarnaast heb je de zwaardere klassen waarbij de heren zwaarder zijn. Deze hebben vaak wel een hoger, soms ook relatief ongezond vetpercentage.

Bij bodybuilding is ht vetpercentage soms ook aardig laag, tenminste als je naar wedstrijden kijkt. Je kunt ook hier afvragen hoe gezond dit is.

Als je kijkt naar westrijdatleten kun je bij beide sporten afvragen hoe gezond het is. Als je kijkt naar de belasting voor het lichaam (zware gewichten), extreme diëten en mentale uitdagingen.

Je hebt ook een combinatie van powerlifting en bodybuilding. Powerbuilding. Dat doet een vriend van mij die hierover vertelt in deze podcast.

Ik heb altijd respect voor beide sporten. Al neig ik meer naar powerlifting omdat het meer meetbaar is en minder uiterlijk gefixeerd is.

Ik ben wel benieuwd wat andere denk hierover & waar hun eigen voorkeur naar uitgaat.


#3

Inderdaad interessante discussie ik denk eerlijk gezegt dat het bodybuilding of powerlifting beter is dan het andere het zijn gewoon weg te verschillend. Grofweg hangt het gewoon af van wat je wil bereiken “je doelen” wanneer je regelier fitnesst pak je in wezen een beetje van beide. Voor de massa opbouw de heavyweights en voor de definitie de isolatie en tension exersise met lager gewicht.

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor de power building. Ik streef namelijk meer naar de “buffel look” niet persee kurkdroog maar wel wat definitie en toch ook de power. Daarnaast wil ik kunnen eten & drinken wat ik wil.

Wanneer je kijkt naar compitie niveau vind ik powerlifting wat ongezonder qua belasting op gewrichten en botten/pezen bij heavylifts ontstaat een verhoogd risico op zwaarder letsel en slijtage. De andere zijde is natuurlijk het misbruik van prestatie verhogende middelen en de obsessie voor het fysieke voorkomen is daarin ook zeker lichamelijk en wellicht ook geestelijk ongezond. Bodybuilder gaan voor wedstrijden erg ver ik het pieken en dalen met voedsel innames bulk en cutten. Dit eist uiterraard ook een tol van het lichaam.

Kortom pas je keuze ten opzichte van je levensstijl en doelen aan en ga niet te extreem aangezien dat per definitie ongezond is :wink: