FIT.nl

Bestaat de perfecte houding? Podcast!

Bestaat er zoiets als een perfecte houding? Werkt foam rolling en massage voor betere sportprestaties? Kun je afvalstoffen wegmasseren? We vroegen het aan fysio Bart Jan Geerts. Hij deelt de belangrijkste fabels in de wereld van de fysiotherapie:

Onderwerpen:

• De perfecte houding bestaat niet - je beste houding is de volgend.
  • Kun je het lichaam uitlijnen?
  • Kun je triggerpoints en afvalstoffen wegmasseren?
  • Is foam rolling effectief? Beweeg je beter door foam rolling?
  • Is een massage beter dan foam rolling?
  • Werkt blood flow restriction training? En hoe?
1 like

Goede podcast!

1 like

Erg goede podcast inderdaad!

1 like

Erg interessante podcast inderdaad! Zou nog weleens wat meer willen horen over dry-needling, hij was daar niet negatief over, maar ook niet uitgesproken positief. Zijn uitleg waarom het zou werken zou ik nog wel nader uitgelegd willen zien.

1 like

Beste Dirk,

Als het gaat over of een behandeling heeft geholpen of gewerkt spreken we over verschillende dingen.

1. Is het doel behaald? (zijn we klachten vrij?, of is patiƫnt tevreden?)
    1. Hoe snel (efficiƫnt) zijn we daar gekomen?
    1. Was het de interventie die heeft gewerkt? (werkingsmechanisme)

Een hele boel aandoeningen hebben een gunstig beloop, daarmee bedoelen wij als (para)medici, het gaat vanzelf over. Tijd heelt alles. Dus als we een behandeling afzetten tegenover de tijd dat het normaal toch wel zou herstellen, moet die behandeling het wel veel beter doen. Dan zijn we in ieder geval efficiƫnt bezig.

De toepassing van DN(dry needling) gaat uit van de theorie van triggerpoints (TrP) en haakt in op het deactiveren, of wegprikken van TrP. TrP zouden verkramtpe spiervezels zijn die zelf niet meer kunnen loslaten waardoor je een harde voelbare harde streng met een hard puntje (nodule) zou kunnen voelen (knoop).

Ten eerste hebben we op beeldmateriaal nog nooit een spierknoop kunnen waarnemen, terwijl we onder de microscoop wel de sarcomeren met hun A-band, M-line, I-band, Z-disc H-zone hebben kunnen ontleden.
Als de TrP bestaat, waar zijn de fotoā€™s? Picā€™s or it didnā€™t happen :slight_smile:
Dus waar prik je dan in? En als DN dan wel effectief is om de pijn te bestrijden, maar de letterlijke spierknoop niet bestaat, waarom werkt DN dan? En hoe werkt het dan?

Volgens een studie van del Mayoral et al 2017, waar ze hebben geprobeerd om TrP te vinden zijn we daar niet heel goed in.

En volgens een studie van Wolfe 1992, waar ze de grondleggers (travell en simmons) van de TrP theorie hebben gevraagd om de TrP te vinden, lijken zelf de experts het niet eens te worden over de locatie van de spierknoopjes.

Volgens een studie van Lucas et al 2009, blijkt dat nog maar weer een keer bevestigd.
Daar laten ze zelfs zien dan het verschil tussen de onderzoekers soms wel 3,3 ā€“ 6,6 cm kan verschillen tussen waar ik vind dat jij een TrP hebt en waar mijn collega vind dat jij een TrP hebt.
En bij de veel geprikte trapezius 1,5 cm (barbero 2012)
maar als we behandelen op die verschillende plekken de uitkomst het zelfde blijkt te zijn. dus zo heel erg relevant is de locatie van toepassing niet en dus gaat het niet om die specifieke TrP.
en volgens een studie van Hall Michelle Louis 2017, blijkt dat meer naadjes in een spier beter werkt dan 1 keer prikken.

de vraag blijft dus, als het niet gaat om het beĆÆnvloeden van het weefsel (wegprikken van een knoop) waarom helpt het bij sommige mensen, en hoe werkt dat dan?

En daar blijken de mechanismen die pijn kunnen verklaren beter stand te houden dan die van TrP.

Dus als we met foamrollen, massage en DN gewoon extra noxische stimuli geven, en daarbij het pijnsysteem kunnen beĆÆnvloeden door op die locatie de pijn te kunnen moduleren (toenemen of afnemen) dit misschien een verklaringsmechanisme kan zijn waarom daarna pijn afneemt.

dus minder weefsel beĆÆnvloeden, meer pijnsysteem beĆÆnvloeden (zenuwstelsel).

iets duidelijker??

2 likes

Beste @BartJG, excuses voor de late reactie, maar alsnog dank voor het zeer uitgebreide en gedegen antwoord. Het is inderdaad een stuk duidelijker geworden. Ik snap dat je op dit forum niet op mijn persoonlijke cases in kunt gaan, daarom zal ik het hierbij laten; mijn vraag kwam daar echter wel vandaan, heb namelijk een heel succesvolle ervaring met DN, nadat andere pogingen (twee fysioā€™s, oefeningen, huisarts, MRIscan/orthopeet) geen enkel resultaat hadden. Nogmaals dank!

1 like