FIT.nl

[Artikel] Wat is de invloed van stress op het opbouwen van spiermassa?


#1

Veel krachtsporters zoeken obsessief naar het beste trainingsschema, maar vergeten daarbij nog wel eens rekening te houden met de factor stress en ontspanning. Je kunt namelijk nog wel zo’n subliem schema hebben, als je te veel stress ervaart heb je hier weinig aan. Of zoals Greg Nuckols, top-powerlifter en coach, ook wel zegt: stress is the killer of gains.

In dit artikel lees je meer over hoe stress je trainingsprogressie kan saboteren en hoe je dit bij jezelf kunt herkennen:

Heb je een vraag of opmerking over dit onderwerp? Laat hieronder een reactie achter.


#2

Stress/slaap is heel belangrijk. Als dat vaak op orde is kom je veel sneller in een positieve spiraal.


#3

Ik voel me overdag ook een stuk blijer als ik goed heb geslapen. Heb jij dat ook?


#4

Ik heb wel een aanvulling en ervaring die hier in past. wat niet stress is maar wel in de categorie valt mijn leven is niet in balans. Dat is het rouwproces.
Ga niet het heftige verhaal hier open op zetten dat heb ik al gedeeld aan jullie collega in persoonlijke update.

Maar slapen ja heel belangrijk echter als je in een rouwproces zit kun je soms ongelooflijk goed slapen en tegelijkertijd nog vermoeiender wakker worden dan de dag ervoor.
Voor mij helpt praten veel, delen en zeker sporten. Nadat ik was gesopt met voetballen had ik even geen sport maar met FIT (voor een goede mindset en juiste focus) , hardlopen en sinds vorig jaar fietsen een goede uitlaatklep gekregen.

Ik kan alleen niet zeggen hoe het ervoor en erna is want ik ben pas 3/4 jaar bezig met krachttraining, misschien had ik grotere stappen kunnen maken in het begin zonder dit rouwproces. Maar dat interesseert me niet, ik maak progressie met de kracht training die ik uitvoer krijg complimenten van mijn vriendin wat ze ziet :wink: en vooral ik voel me beter/ goed in combinatie met de cardio …
De rest is bijzaak en komt vanzelf wel.
Gun jezelf om een balans te vinden, de tijd om ergens uit te kruipen en overhaast niets.


#5

@D-Vine Mooi hoe je er zo in staat.


#6

Altijd zo lastig om te bepalen of je nu last heb van stress, gewoon wat slechter slaapt, niet volgdoende eet. Ik merk altijd dat het lastig is om de vinger of de zere plek te leggen. Wanneer ik een ‘offday’ heb kijk ik niet zo snel waar het nou aan ligt. Ik accepteer het gewoon, hoop dat ik goed slaag en zie morgen wel weer. :stuck_out_tongue:


#7

@Erikeems

Goed punt om het soms ook los te laten


#8

Zomaar een brainfart:
Is er wel eens naar gekeken of je met stress ook op hetzelfde niveau kunt trainen?
Want dan zou het ook een logisch gevolg zijn dat je minder spiermassa opbouwt in die periode.


#9

Goede vraag!

Er is een theorie voor: Yerkes-Dodson Law

Maar hoe betrouwbaar en valide die is weet ik niet. Daar zou ik in moeten duiken. Is altijd een beetje natte vingerwerk heb ik het idee.

In dit interview komt het ook zijdelings voorbij: https://www.fit.nl/interview/sportpsycholoog-mark-schuls

Wel de moeite waard om eens te lezen, wel interessant! :blue_heart:


#10

Goed interview, mooi “simpel” verwoord ook.
:ok_hand:


#11

Stress-loos leven, lijkt me een utopie. Het leven zelf blijft je uitdagen (= stress).
Ik denk dat het sporten me juist weer goed helpt mijn stress te managen.
De Yerkes-Dodson Law is een mooie weerspiegeling van mijn leven :grinning: een golfbeweging met pieken en dalen waarbij iedere piek/dal een overwinning of een leermoment is :nerd_face:.