FIT.nl

Akkie stelt zich voor

Hallo allemaal,

Ik ben Akkie (32, v) en heb me aangemeld, omdat ik na het krijgen van 2 kinderen binnen 2 jaar (inmiddels is de jongste ruim een jaar) niet meer lekker in mijn vel zit en met mezelf aan de slag wil. Dus ben ik sinds begin april bezig ben met sporten en gezond eten, waarbij ik hoop wat vet te verliezen, me fitter te voelen en een mooier lichaam te krijgen.

Ik begon met 74 kilo en zit inmiddels op de 70 (bij 1.68m). Vetpercentage is ook gedaald volgens de weegschaal, maar dat is natuurlijk geen heel betrouwbare meting. Het belangrijkste is dat ik het zie in de spiegel en dat ik qua sporten vooruit ga.

Ik probeer 3x per week bootcamp of krachttraining te doen, 2x 5 km hardlopen en elke dag 10.000 stappen te zetten. Verder probeer ik gezond te eten, ongeveer 1500 kcal per dag, met behulp van Intermittent Fasting van 12 tot 20u.

Ik hoop hier nog wat meer inzicht te krijgen in slimme voeding en goede sportschema’s/oefeningen.

2 likes

Welkom! Leuk dat je jezelf voorstelt. :slight_smile:

1 like

12 tot 20 h is niet echt intermittent fasting; je hebt voor de beoogde effecten minstens 12-14 h nodig

handiger is laatste maaltijd 19-20.00h en dan tot 10.00 of zelfs 12.00 uur

Niet elke dag, maar paar x per week werkt super, lichaam gaat meer op vetverbranding over en allerlei hormonen die goed doen komen in werking

Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was: ik eet tussen 12.00 en 20.00 (en vast dus 16 uur van 20u tot 12u volgende dag).

@tendonpower, heb je een reden waarom het beter is om niet elke dag IF te doen, of bedoel je dat jij dat prettiger vindt?

Je lichaam gaat niet op vetverbranding over. Vetverbranding gebeurt door een calorietekort.

Luister ook even de podcast hier: https://www.fit.nl/interview/sander-kersten-vasten

Dit geeft meer context over hoe Intermittent fasting werkt.

Mooi dat je zoveel sport! :slight_smile:

Fijn ook van de stappen! :tada:

2 likes

Hier zijn de meningen flink over verdeeld en bewijs is hier nog steeds niet voor geleverd na mijn weten.

1 like

Is persoonlijk, ik ben er lichamelijk niet het type voor elke dag te if’en

Ik doe IF ook vooral om het makkelijker te maken om m’n kcal te beperken inderdaad. Een ‘eetwindow’ werkt dan voor mij heel goed (en mocht er qua hormonen/Vetverbranding inderdaad een kern van waarheid in zitten, is dat alleen mooi meegenomen).

Wat betreft sporten nog wel een vraag. Ik doe nu vooral bootcamp of zelf een vergelijkbare training, dus full body. Is het slimmer om 2 van de 3 keer juist gericht een spiergroep te trainen of is dit voor mijn doel (fitter, afgetrainde worden, niet per se heel gespierd - voor zover dat überhaupt al mogelijk is als vrouw) prima?

Week ziet er nu zo uit:

  • ma: bootcamp
  • di: wandelen
  • wo: hardlopen
  • do: full body thuis
  • vrij: wandelen
  • za: bootcamp
  • zo: hardlopen

In rust wordt onze energie gemiddeld door 80-90% uit vetverbranding gehaald.
Bij de meeste mensen is dit vet door een overschot van koolhydraten opgeslagen.
IF verbrandt vet directer na verloop van tijd omdat je geen koolhydraten omzet.

In theorie zou het aannemelijk zijn dat je een heel klein beetje meer vet gaan verbranden, maar dat gaat om marginale verschillen. Je lichaam heeft zoveel voorraad aan voeding in het systeem.

Nogmaals: de effecten van Intermittent fasting zijn het gevolg van een calorietekort, niet zozeer van korte termijn fysiologische processen. Dit is niet wat ik verzin, maar dit is wat de wetenschap ons leert. Check die podcast hierboven eens. Dit zal je veel duidelijkheid geven.

1 like

Volgens ik begrepen heb ontstaan er veranderingen in fysiologische processen door het calorietekort;

een voorbeeld:

Interessant artikel, maar de vraag is of het weinig het heel relevant is voor iemand die wil afvallen in een obesogene omgeving.

Daarbij is de discussie niet relevant of intermittent fasting effectief is of niet.

Het gaat erom dat iemand gedurende een langere periode zijn of haar gewoontes door kan zetten en zich niet te veel laat verleiden door al het lekkere eten. Dit punt is 10x relevanter dan een labonderzoek.

Beide wegen kunnen langs elkaar gaan qua discussie, maar de vraag is of het iemand hier verder helpt.

Ik hoop persoonlijk dat de komend 10 jaar meer onderzoek met mensen uitkomt waarbij resultaten naar voren komen van IF-protocollen op lifespan & gewicht + vetvrije massa. Hier wil ik meer over weten. Gecontroleerd voor de een vergelijkbare energie-inname. Dit zal meer context geven over de effectiviteit. Vooralsnog ontbreekt dit. Nu kunnen we uitgaan van dieronderzoek + korte termijn mensonderzoek. Beide hebben te weinig bewijskracht in mijn ogen.

Maar wel iets om te volgen. Maar niet iets om sterke conclusies uit te trekken.

Inderdaad, discipline staat altijd voorop als het om eetgewoonten gaat.
Maar dat is met trainen ook zo, zoals jezelf aanduid in artikelen.
Veel dingen in het leven zijn discipline-kwesties.
Ik ben zelf zomaar met suiker gestopt (zonder medisch advies, bezoek namelijk nooit doctoren). In het begin moet je smaak daar aan wennen, maar al snel heb je niet het om de paar uur hongergevoel meer.
Voor een training is er geen enkel verschil. Sterker nog, kracht begint weer toe te nemen na een jaar of twee stagnatie.

Als je IF en voedsel+ de science erachter interessant vindt, is Thomas de Lauer op YouTube een aanrader.

@Akkie87 4 kg is veel! Elke kg blijvend weten af te vallen helpt voor je fitheid en gezondheid. Het gaat er inderdaad vooral om dat je iets kiest wat je vol kunt houden :slight_smile: 2 x per week je spieren trainen is prima om fitter te blijven. Tijdens bootcamp train je meestal het hele lichaam. Dit zou je donderdag ook kunnen doen of kies de spiergroep die je het leukst vindt.