FIT.nl

Afvallen: hoeveel procent is kennis / gewoonteverandering?

Ik zie dat de afgelopen jaren in de dieetindustrie dat er steeds meer de focus ligt op motivatie en gedrags- en gewoonteverandering in plaats van op speciale diëten en/of meer kennis over voeding. Vaak weten mensen wel wat gezond eten is en wat je moet doen om af te vallen, maar de toepassing ervan en het volhouden is een (flinke) uitdaging.

Daarom de vraag voor jou: “Waar ligt volgens jou de uitdaging?”

Even een kleine poll:

1 = kennis | 3 is beide | en 5 is motivatie en gedrags- en gewoonteverandering

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

0 stemmers

Licht het vooral toe als je dat leuk vindt.

Veel mensen die terugvallen weten heel goed wat gezonde voeding is. Het gaat vooral om leren niet te terug te vallen. Maar dat is niet zo makkelijk als het op papier lijkt.

Dat denk ik ook @erikhuizenga.

Wat voor veel mensen mogelijk ook een probleem is, is dat ze niet meer (denken te) genieten. Ik ben een nogal groot eetliefhebber, en heb moeten leren om van andere dingen te genieten. Bijvoorbeeld niet meer een worst en kaas 's avonds, maar een lekker stuk zalm bij het eten.

Dus de focus leggen op wat wel mag en kan.

De meeste mensen weten wel dat groenten, fruit, vlees en vis gezond zijn.

Maar het word in de supermarkt ook wel heel lastig gemaakt om de verleiding te weerstaan. Bij mijn supermarkt moet ik zes tactische geplaatste stellingen passeren vol met verleidelijke pepernoten, speculaas, chocola of ander lekkernijen. Ik denk dat veel mensen de eerste stelling wel kunnen negeren, maar uiteindelijk toch zwichten.

Daarom spelen gedrag, gewoonte en motivatie een steeds belangrijke rol.

Denk indd dat de meeste mensen wel weten hoe je bepaalde dingen kunt bereiken en wat gezond is… en de kunst het volhouden is en daarbij ook de balans en tussenweg vinden…
Al snel sla je erg door en misschien te streng waardoor het niet zozeer gedragsverandering is maar meer een dieet…
Motivatie is er denk bij de meesten wel maar om echt een gewoonte te creëren moet je jezelf toch ook wat tijd gunnen en aardig doorzetten…
Denk dan ook dat de uitdaging het meest zit bij de gedragsverandering. Mooi ideaalbeeld als het een gewoonte is geworden.

Ik was te zwaar en op een gegeven moment besloot ik om dat aan te pakken.
Dus ik drink geen alcohol meer, geen zoutjes of chips, geen snoep, koekjes, drop. Minder vet en suiker. Resultaat is na 5 maanden was ik 7,5 kilo afgevallen en na 8 maanden ben ik 10 kilo kwijt. Dat zijn 2 grote zakken aardappels van 5 kilo! Heb al 2 x nieuwe broeken moeten kopen. Ben er best wel trots op.

Daar mag je zeker trots op zijn @FritsMarcel. Misschien is het leuk om een topic aan te maken en jezelf even voor te stellen (in de categorie ‘even voorstellen’. Ik ben benieuwd wat je allemaal doet, waar je vandaan komt en wat je doel is! Werk je met een voedingsschema / sportschema en waarin zoek je uitdaging?