FIT.nl

Afvallen en sporten

Hoi,
ik heb een vraag over afvallen, sinds december ben ik weer begonnen met sporten (fitness 3x/ wk 1.5 uur )
ik eet gemiddeld nu 1800 cal per dag maar toch blijft mijn gewicht nagenoeg gelijk of kom ik soms ook aan.

ik ben 54, 1.78 en weeg 100.3 ( afgelopen week )

ik heb m’n calorieën geteld met de eetmeter van het voedings centrum
wat doe ik verkeerd waardoor ik bijna niet afval ?

@advanm welkom op het forum. Hier kunnen meerdere redenen voor zijn. Misschien dat je spiermassa opbouwt en wel vetmassa verliest? Heb je ook je middelomtrek gemeten? Ik zou je aanraden om dat wekelijks te doen. Weet je hoe dat moet? Hoe vaak heb je jezelf gewogen?

Hoi, dank je voor je antwoord,

wel merk ik dat ik met de kracht trainingen inmiddels meer gewicht train dan toen ik begon.hogere gewichten gebruiken gaat nu ook al een stuk makkelijker

Mijn middelomtrek heb ik nog nooit gemeten. Is daar een standaard methode voor?
Wegen doe ik wekelijks bij de sportschool (basic Fit) maar weet niet of deze betrouwbaar zijn.

ik weeg me gemiddeld 1 x per week. afgelopen week 400 gr afgevallen.

1 like

Graag gedaan. Hier vind je de manier hoe je je middelomtrek kunt meten: https://www.fit.nl/begrippen/taille-heupmeting

DAn zou het ook goed kunnen betekenen dat je spiermassa hebt opgebouwd. Daarnaast is 400 gram per week afvallen helemaal niet weinig. Maar het gaat vooral ook om een leefstijl dat je vol kunt houden. Ik denk dat het ook de overweging waard is om met een leefstijlcoach of diëtiste aan de slag te gaan. Daar kun je veel van leren.

1 like

deze 400 gr is alleen van afgelopen week,er zijn weken bij dat ik ook weer aan kom. ( maar denk dat dat komt vanwege verkeerde voedingskeuze ) maar als mijn voedings keuze de komende tijd (redelijk) gezond is zou ik toch wekelijks gewicht moeten verliezen lijkt me.


bovenstaand overzicht van mijn gewicht schommeling (sinds 3 dec weer aan het sporten )

Deze wegingen heb je in mijn ogen niks aan. Je kan makkelijk 1a2 procent van je lichaamsgewicht dagelijks verschillen. De ene dag heb je meer koolhydraten gegeten of meer zout binnen gekregen waardoor je zwaarder lijkt terwijl dat puur vocht is.

Ik raad je deze methode aan, dagelijks wegen na het opstaan smorgens na het plassen direct wegen. Dan krijg je van iedere week een gemiddelde, je vergelijkt dan week 1 met week 2 en ziet dan of je aanpassingen moet maken ja of nee.

1 like

Hoi,
Op deze manier ben ik dan wel erg obssesief bezig met gewichtsbeheersing. dan is het doel erger dan de kwaal om het zo uit te drukken. het gaat mij er om dat als mijn voedings inname constant is en ik continue 3x/wk sport dan zou je toch steeds een afname moeten zien, behalve als je eetpatroon ineens erg gaat afwijken toch of als je lichaam gewend is aan de oefeningen dat ik de intensiteit moet verhogen (iets wat ik om de x aantal tijd doe )

Op den duur zal je verschil moeten gaan zien idd. Of je kcal behoefte heb je niet goed ingeschat.
Als je bijv 500kcal minder eet dan je onderhoud is zal je wel snel resultaat zien op de weegschaal, zit je maar 150kcal onder je onderhoud dan zie je een stuk minder snel resultaat op de weegschaal.

Ps ik vind dat zelf niet obsessief bezig zijn met je gewicht,het geeft je alleen een betere kijk op hoeveel kcal ong je onderhoud is enz.
Dit hoef je niet maanden lang te doen. Vaak is tussen de 2 en 4 weken meer dan genoeg om bijna presies te zien waar het goed of mis gaat.

Hoi,

Hoe kan ik dan bepalen wat mijn calorie onderhoud is? is dat op een makkelijke manier uit te rekenen?
waarschijnlijk ga ik op dit moment uit van het verkeerde (denk ik )

Als je 14dagen dezelfde hoeveelheid kcal eet, bijvoorbeeld 2500kcal. Dan kan je dus ma 14dagen zien als je iedere dag weegt zoals ik zei, of je afvalt of aankomt. En hoeveel je dan afvalt of aankomt. Dat kan je dan terug berekenen aan een tekort of overschot aan kcal.

Stel je komt met 2500kcal 250gram per week aan, dat zou dan betekenen dat je 1925 kcal die week te veel hebt gegeten.
Want 1kg vet is ong 7700kcal.
Dus dan tel je 250gramx7.7kcal dan kom je uit op 1925kcal.
Die 1925kcal is een week overschot dus die deel je door 7 dagen. Dan krijg je dus 1925÷7=275kcal
7.7kcal is ong 1gram vet.
Dat zou betekenen dat je 275 kcal per dag teveel hebt gegeten,dus trek je 275 van de 2500kcal af. Dan zou je onderhoud om en nabij de 2225kcal zijn.

Mocht de berekening niet duidelijk zijn dan hoor/lees ik het wel.