FIT.nl

Ademhaling intensieve training

Hallo. Ik heb een vraag: ik step vrij fanatiek en train voor de 11steden tocht. Waar ik steeds tegen aan loop is als ik tegen de wind in step dan krijg ik mijn ademhaling niet onder controle, hij blijft vrij hoog zitten waardoor ik benauwd krijg en niet genoeg energie er uit haal. Ik stop dan 5 min om hem weer onder controle krijg (gaat vrij vlot) en dan is het even goed. Maar dan gaat het weer fout. Wat kan ik hier aan doen?? Andere sporten doe ik niet

2 likes

Leuk dat je de elfstedentocht gaat doen! Tof :slight_smile:

Dat is een flinke tocht.

Je lichaam heeft zuurstof nodig om te bewegen. Hoe beter je conditie des te efficiƫnter je beweegt en je opname van zuurstof is.

Twee opties:

• vaker steppen en meer oefenen: je conditie wordt beter na een paar weken/maanden. Als je consistent blijft trainen.
  • een lager tempo kiezen waardoor je het langer volhoudt. Een betere conditie krijg je veelal door uren te maken. Sprintjes dragen daar maar voor een klein deel aan bij.

@corrie,

Leuk dat je die tocht gaat doen. Kan dat ook te maken met dat je tempo te hoog is? Verzuren je benen dan ook? Harde wind tegen kan namelijk net zo zwaar zijn als een berg op fietsen/steppen. Als je dan hetzelfde tempo probeert te volgen als bij wind mee, kan dat te zwaar zijn.

Super dat je die tocht gaat maken.

Probeer meer op lager tempo op je ademhaling te letten.
Heb je een buikademhaling dat is prima kost minder energie dan een borstademhaling.
De uit ademhaling moet langer zijn dan de in ademhaling dit is omdat er anders teveel kooldioxide in je longen achter blijft en bij het weer in ademen te weinig zuurstof kan opnemen.
Dit kan dan ook weer leiden tot een oppervlakkige ademhaling.

1 like