FIT.nl

Ab Wheel buikspieren

Wie heeft ervaring met een Ab Wheel/Buikspierwiel? Is het een goede aanvulling op andere oefeningen voor de buik? Welke buikspieren train je er vooral mee, boven, onder, schuin? Of pak je hiermee je hele core? Ben benieuwd naar jullie ervaring. Heb er 1 tijdelijk in gebruik en misschien ga ik er zelf 1 aanschaffen. Doen of niet, wat is jouw advies en ervaring?

2 likes

@j.vandermark ik heb jou deze wel vaak zien doen met Leon

Wat vind jezelf van de ab wheel?

Dat kan zeker een goede oefening zijn, maar natuurlijk belangrijk om met de juiste techniek te doen. Dat is niet heel eenvoudig. Soms beter om het eerst vanuit je knieƫn op te bouwen. Is dat nog te zwaar dan bijv. eerst de lag raise en plank.

Je pakt je hele core ermee.

Maar voornamelijk je rechte en onderste buikspier.

Je onderrug en bilspieren moeten ook hard werken om je heuppositie goed te houden.

Ik vind het 1 van de beste oefeningen.

Persoonlijk ben ik nog meer van van de versie met barbell. Dit geeft iets meer stabiliteit. Vaak met een zachte ondergrond is het wel heel lastig stabiliseren.

Wel leuk om hier t.z.t. een video van te maken met de meest gemaakte fouten/tips.

Is namelijk een best lastige oefeningen en de uitvoering komt nauw.

Zo n video zou een mooie aanvulling zijn, ik leer er altijd veel van bij het starten met een nieuwe oefening. @j.vandermark, ik probeer op een harde ondergrond voor stabiliteit en als beginner kun je het abwheel op een stabielere stand stellen @erikhuizenga ik bouw op vanuit de knieƫn inderdaad, omdat ik mijn rug niet meteen teveel wil belasten. En @Omerta, ik vind het wel een mooie oefening om echt de core te oefenen, je kunt echt iets opbouwen in techniek, spannend vind ik de goede uitvoering en voorkomen dat ik de onderrug niet forceer. Een video met voorbeeld is welkom!

3 likes

Zo zwaar! Heerlijke oefening. Grootste valkuil is de rug te hol te trekken.

1 like

Bedankt voor de tip, het is inderdaad de kunst om de rug niet te hol of te bol te maken en goed recht te houden!

Echt een dikke aanrader? Let goed op je houding en ga niet te snel heen en weer. Succes ermee! Met 4 sets van 10 ben ik wel even zoet, en mn core ook :rofl::rofl::rofl:

Van de week gedaanā€¦veel te zwaar voor mij en nu heb ik rugpijnā€‹:smirk::cry:

1 like

Ja pittige oefening hea, rustig opbouwen :slight_smile:

Oefening baart kunst, ik probeer het inderdaad heel langzaam op te bouwen, maar ben nog niet zover dat ik bijna helemaal horizontaal het wheel kan uitrollen, zoals de oefeningen laten zien. Ik kom wel steeds een beetje verder en van 3 x 4 naar 3 x 6 en nu op naar de 3 x 8 herhalingen.

Oh beterschap! Het is inderdaad een heftige oefening!

Progressie is progressie! Je komt er wel! Opgeven is geen optie :muscle:

Wow wat een toppers zijn jullie!

Ik heb het ooit een keer geprobeerdā€¦ maar aangezien het vervangen van je voortanden niet in het basispakket zit ben ik er snel mee opgehouden, just in caseā€¦ :see_no_evil:

2 likes

Hahaha ik heb menig vloer gekust met oefenen. Ik heb het ook vanuit staande positie geprobeerdā€¦ geen succes :rofl: