FIT.nl

12 weken programma: allround functie en hypertrofie

Hi,

Ik ben een programma aan het schrijven en zou hier graag wat meningen over willen (met name van andere trainers). Het schema is in het Engels. De huidige versie bevat geen omschrijving van de oefeningen, dus mogelijk moet je één en ander opzoeken (google is je vriend).

Het programma duurt 12 weken, maar dit kan nog veranderen aangezien het schema niet volledig af is.

Doelen van het programma: beter bewegen, hypertrofie, opbouwen naar skills (pistol squat, handstand) blessurepreventie.
Niveau: intermediate
Aantal trainingsdagen: 4


De training bestaat uit 3 delen:

  • Mobiliteit (1)
  • Activatie van functionele bewegingen en spieren (2)
  • Hypertrofie en kracht (3)

Voor de inhoud van ieder onderdeel, zie Download

@Willem waar wil je precies een mening over? Waar moet er naar gekeken worden?

Ik zou graag willen weten of de training goed opgebouwd is, goed aansluit op de doelen, of trainingsvolume/intensiteit in balans zijn (is het niet te weinig volume voor een hypertrofiedoelstelling?) en juistheid qua periodisering.

En wat jullie algemene indruk is en of je het schema zou doen :grinning:

@Willem het kost me te veel werk om er uitgebreid na te kijken, maar ik denk handig is om het af te zetten tegen de richtlijnen in dit artikel; https://www.fit.nl/krachttraining/trainingsvolume

Part 1 en 2 wat betekent dat precies. Wanneer moet je dat doen?

Part 3: wat juist is qua periodisering voor hypertrofie hangt af van het individu, maar er zijn wel wat richtlijnen (Zie artikel).

Het schema bevat verder goede oefeningen. Qua skilltraining, je gaat ervan uit dat de klant dat dan wilt neem ik aan? Ik zou het zelf wat eenvoudiger neerzetten en het liefst in het Nederlands.

1 like

Ik vind het echt mooi opgezet :slight_smile:

Wat ik het mooiste er aan vindt, los van of het voldoende volume en intensiteit bevat en of het de juiste spiergroepen aanspreekt.

Je bent bezig met mobiliteit en het verbeteren van je algehele functie. En dat je daar alleen al uitgebreid aandacht aan besteedt, vind ik top.

Mijn belangrijkste vraag: is het een schema wat je vol kunt houden? Qua tijd en of je het leuk vindt om veel te doen/combineren? @Willem

1 like

Dank je. Over het volhouden gesproken, ik denk dat het wel saai word en ook effectiever kan. Daarom ben ik de 12 weken opnieuw aan het structureren. Starten met mobiliteit en functie in week 1, meer hypertrofie-training in week 2, volledige hypertrofieweek in week 3 (los van w-up), week 4 deload. In de volgende weken bouw ik bewegingscombinaties in en verder blijft het grofweg hetzelfde. Zo blijft het schema afwisselend!

1 like

Houd je wel consistentie aan qua belasting? 2x per week spiergroep aanspreken met voldoende volume?

Uiteraard :slight_smile: