FIT.nl

0 meting fitheid zonder apparaten

Ik vroeg me af, zijn er speciale testen/testbatterijen om fitheid te meten? En dan vooral in de thuissituatie nu?

Want normaal kun je in de sportschool 1RM meten van elk apparaat en vanuit daar starten met %van je gewicht en verder opbouwen. En dan kun je adhv het gewicht en aantak herhalingen je progressie meten. Maar hoe zouden jullie dit nu doen (vanuit huis zonder homegym) ? Gewoon bepaalde oefeningen geven en die gebruiken om later te herevalueren?

Groetjes!

Heb je hier iets aan,of bedoel je totaal iets anders?

Werken met een totaal aantal herhalingen

Dit progressiemodel gebruik ik vooral wanneer iemand net start met een oefening met zijn eigen lichaamsgewicht. Bijvoorbeeld pushups, pullups of trx oefeningen. Je selecteer een vast aantal herhalingen en een maximaal aantal sets, stel 25 herhalingen pushups in maximaal 4 sets. Als het je lukt om in 4 sets of minder 25 pushups te maken dan verhoog je de volgende training het aantal herhalingen met 2. Lukt het je de volgende training niet om 27 herhalingen binnen 4 sets te maken, dan hou je de volgende training hetzelfde aantal reps aan. Lukt het je wel, dan verhoog je het aantal reps met 2.

Vooral voor mensen die moeite hebben met oefeningen met hun eigen lichaamsgewicht (vaak mannen met overgewicht of dames) is dit een goede manier om je progressie te meten.

Ik zou werken met reps in reserve. Dit vind ik een veel fijnere maat om je belasting mee in te schalen.

Heb je dat wel eens gedaan?

1 like

Met thuis trainen zou ik wel rond de 0.5 of 1 reps in reserve trainen,dus dicht tot falen.

1 like